Home/Social networking/Google`s OpenSocial API-strategie weet steeds meer Web 2.0 bedrijven te bekoren Google`s OpenSocial API-strategie weet steeds meer Web 2.0 bedrijven te bekoren Social networking sites MySpace en Bebo hebben beslist om Google zijn OpenSocial API’s te ondersteunen. Beiden gaan daarmee in de aanval tegen Facebook. 2007-11-05Comment Datzelfde Facebook wint snel aan aanhang en is op veel plaatsen de meest populaire social networking site geworden. Vooral MySpace ziet zich voorbijgestoken worden door Facebook. Het succes van Facebook heeft vele redenen. De mogelijkheid voor externe ontwikkelaars om applicaties te bouwen is er slechts eentje van. Maar met Google en diens OpenSocial strategie, die steeds meer Web 2.0 sites weet te bekoren, krijgt Facebook, dat recent een intensere samenwerking met Microsoft aankondigde, een te duchten concurrerend verbond tegenover zich. De OpenSocial API’s zouden bovendien ook ‘opener’ zijn dan wat Facebook biedt. Het nieuws van de samenwerking tussen MySpace en Google was nog maar koud of de eerste plannen voor OpenSocial toepassingen werden al bekendgemaakt. Op de website van OpenSocial vinden we nu al volgende websites die één en ander steunen: Engage.com, Friendster, hi5, Hyves, imeem, LinkedIn, MySpace, Ning, Oracle, orkut, Plaxo, Salesforce.com, Six Apart, Tianji, Viadeo en XING. Afwachten wie nog volgt. Tekst en uitleg over OpenSocial vind je hier. LEES OOK: Dossier Web 2.0: Europese bedrijven blijven bescheiden ( 02-11-2007) Web 2.0 betekent de ondergang van onze cultuur! ( 07-09-2007) Web 2.0 stuurt de groei van mobiele videodiensten ( 16-08-2007) RSS de meest waardevolle Web 2.0 tool? ( 06-08-2007) 55-plussers vallen voor breedband en Web 2.0 ( 06-08-2007) Online back-up met een flinke scheut 2.0 van Belgische makelij ( 18-07-2007) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address