Home/Tips & tricks/Interne communicatie via internet-tv zit in de lift Interne communicatie via internet-tv zit in de lift Heel wat jaren geleden heb ik meegewerkt aan de productie van een videomagazine in het kader van de interne communicatie van Renault. Interne bedrijfsvideo’s zijn geen nieuw fenomeen, maar vandaag is het een stuk interessanter geworden voor de makers, omdat je nu kan uitzenden via het internet – de zogeheten ‘web-tv’. 2007-11-03Comment In het begin werden videomagazines van bedrijven uitgezonden via satelliet of via de verdeling van video’s of dvd’s. De laatste maanden is dat aanzienlijk veranderd. Eerst en vooral zijn we overgestapt van eenrichtingsverkeer naar een bidirectioneel model. Als je uitzendt via internet-tv, kan de aangesproken doelgroep reageren op ieder onderdeel van het magazine. Er bestaan tal van oplossingen en hulpmiddelen om tot een echte dialoog te komen met de medewerkers. Je kan bijvoorbeeld stemmen voor een video en zo de inhoud van het magazine verfijnen en aantrekkelijker maken. Of je kan commentaar op een video posten (blog) of tussen twee videomagazines in een vraag stellen, al dan niet via multiple choice. Op deze manier krijg je erg snel feedback van je medewerkers en kan je zelfs ‘best practices’ uitwisselen. Anderzijds wordt het erg makkelijk om een magazine terug te vinden, vooral in de archieven, omdat je toegang hebt tot het bedrijfsmagazine via internet-tv. Gedaan met het koortsachtig doorzoeken van alle kasten, op zoek naar die ene dvd. En omdat aan iedere video een aantal trefwoorden wordt toegekend, is het nu erg makkelijk om onmiddellijk een specifiek onderwerp terug te vinden, zelfs maanden na de eerste uitzending. Internettechnologie maakt het ook mogelijk om te ondertitelen. Je hoeft dus niet langer verschillende versies van je video te maken: de ondertitels worden bewaard in een externe file die niet aan de video is gekoppeld. Deze functie is extra nuttig als de medewerkers niet over luidsprekers beschikken of ze niet mogen gebruiken omdat ze in een open kantooromgeving werken. Zeker nog het vermelden waard zijn de bezoekersstatistieken, waarmee je een volledig beeld krijgt van hoe vaak iedere video, die je medewerkers op het net plaatsen, wordt bekeken. En hoe, vraag je nu misschien, moet ik mijn medewerkers laten weten dat er een nieuwe video online staat? Ook dat is erg makkelijk: via een e-mailalert, een interne feed, Google reader, Netvibes of My Yahoo! Goed. Hier hangt natuurlijk een prijskaartje aan vast. Maar zoals je misschien weet, zijn de productiekosten helemaal niet meer zoals vroeger. Je hebt geen digitale betacam-camera meer nodig: met een goede Sony Z1 produceer je erg goede content in HD. En de montage kan gebeuren op een pc of een Mac. De codecs voor de compressie van de videobestanden ten slotte bieden mogelijkheden waar we enkele jaren geleden nog niet van hadden durven dromen. Niet te verwonderen dat internet-tv zo snel groeit... Hoe zit het? Nog altijd zin om je bedrijfsmagazines de wereld in de sturen op een goeie ouwe dvd? Patrick Janssen, Ebuco digital production http://webtvs.wordpress.com/ LEES OOK: Schermvullende video op Boekenbeurs.tv ( 02-11-2007) Nieuw WebTV platform met on-demand video voor RSC Anderlecht ( 25-07-2007) Ook de kust heeft zijn WebTV ( 12-07-2007) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address