Universal Search: bent u klaar voor Universal SEO?

Mei 2007 lanceerde Google zijn ‘Universal Search’ op de Amerikaanse markt. Deze doorzoekt de verschillende soorten media die Google in aanmerking neemt en groepeert alle onderzoeksresultaten op één pagina. Tot deze media behoren: klassieke websites, blogs, video’s (waaronder YouTube), beelden, actualiteit (Google News), geografische kaarten (Google Maps) en andere.

post-image-3
Google Universal Search is de eerste echte revolutie in de weergave van SERP’s (Search Engine Results Pages) sinds de lancering van Google Search in 1998. Het verenigt alle verticale zoekrobots in één enkele index door alle algoritmes te koppelen.

Hoe gaat het in zijn werk? Google Universal Search doet meer dan gewoon zoeken op de teksten van webpagina’s: het lanceert tegelijkertijd dezelfde zoektocht op zijn databases van beelden, nieuwsberichten, podcasts (audio of video), kaarten, blogs, digitale boeken, enzovoort. Alle antwoorden in hun diverse formaten worden onmiddellijk weergegeven op de standaardpagina met resultaten.

Om deze resultaten, die rijker en dus complexer zijn, consistent weer te geven, heeft Google zijn algoritmes moeten uitdiepen. Hiervoor waren ook enkele aanpassingen nodig op het vlak van Search Engine Optimization (SEO). Deze aanpassingen waren des te belangrijker omdat de geoptimaliseerde multimediaresultaten vaak bovenaan de pagina van Google Universal Search weergegeven zullen worden, wat de zogeheten klassieke resultaten (meer bepaald de tekstinformatie) zal terugdringen. De optimalisatie zal zich dus moeten uitstrekken over alle elementen (los van het formaat) van een site, om hun positionering in de lijst met resultaten te beïnvloeden.

Ook voor de multimedia elementen zal men de klassieke SEO-technieken moeten toepassen. Deze methodes zijn divers: het gaat van de selectie van pertinente trefwoorden en gebruiksvriendelijke inhoud over de creatie van metatags en unieke tags tot een gemakkelijke navigatie op de site en de implementatie van een efficiënte strategie voor externe links. In de meeste gevallen is het niet nuttig om de multimedia-elementen op te nemen in de verticale databases van Google. De uitzondering op deze regel is Google Maps. We mogen niet vergeten dat een bepaalde technische structuur gehandhaafd moet worden voor de indexatie van artikels in Google News.

Het lijkt er op dat meer en meer elementen zullen opduiken tussen de natuurlijke resultaten. Een site die verrijkt is met verschillende soorten geoptimaliseerde multimedia elementen zal zijn populariteit dus aanzienlijk zien stijgen, niet alleen op Google maar ook op andere universele zoekmotoren (zoals Ask.com), nu en in de toekomst.

Google Universal Search is voor 100% operationeel in de Verenigde Staten, maar bij ons blijft het voorlopig beperkt tot enkele toepassingen. Er verschijnen geleidelijk aan video’s van YouTube en beelden op de pagina met de standaard zoekresultaten (zoek bijvoorbeeld naar Darth Vader op Google.be). Het lijkt er dus sterk op dat Google Universal Search al binnen enkele maanden bij ons zal worden gelanceerd.

Michael Vandenhooft, General Manager Extenseo (Belgacom Skynet Company)
 
Back to top button
Close
Close