Dossier Web 2.0: Europese bedrijven blijven bescheiden

Volgens een studie die middlewarespecialist BEA Systems bij 320 gesprekspartners in zeven Europese landen heeft uitgevoerd, is er nog werk aan de winkel om bedrijven te overtuigen dat ze de web 2.0-tools moeten leren waarderen, die consumenten vandaag al vol enthousiasme, soms zelfs hartstochtelijk, gebruiken. Maar wat bedoelt BEA met web 2.0? Technologieën als webservices (softwarecomponenten die in functie van de behoeften herbruikbaar zijn om nieuwe zakelijke diensten te ontwikkelen, waarover we al lang voor de web 2.0-golf spraken), blogs, collaborative tools, wiki’s, podcasts, RSS-stromen en mashups.

post-image-3
Volgens Martin Percival, Senior Technology Evangelist bij BEA, zijn de meeste bedrijven “zwaar onder de indruk over de snelheid waarmee alles evolueert”. Amper enkele jaren geleden nog moesten eindgebruikers vaak een aantal jaren geduld oefenen om persoonlijk profijt te kunnen halen uit de technologieën die binnen bedrijven werden ingezet. Maar met het web 2.0 gebeurt vandaag eerder het omgekeerde. Werknemers aarzelen niet langer om tools van het Internet te downloaden en ze in hun bedrijfsomgeving te gebruiken om doeltreffender te kunnen werken. Indien ze daartoe de kans krijgen ten minste, want in nogal wat bedrijven worden toepassingen “voor het grote publiek” als zeer verdacht bestempeld, zodat het in de praktijk onmogelijk is om deze op hun machines te installeren. “IT-verantwoordelijken zijn als de dood voor de gedachte dat bedrijfsinformatie buiten de firewall zou terechtkomen, of dat deze buiten de muren van het bedrijf zou worden opgeslagen. Er bestaan zoveel wetten (bijvoorbeeld Sarbanes-Oxley, Bazel II, …) dat verantwoordelijken bang zijn om hieraan blootgesteld te worden”, aldus Martin Percival.

Web 2.0: OK, maar om wat te doen?

Zoals Martin Percival al suggereert, ligt de voornaamste hinderpaal voor een intensiever gebruik van de web 2.0-technologieën binnen bedrijven niet zozeer in de ongerustheid over de beveiliging of de middelen om de inhoud te beheersen, maar wel in het feit dat de meeste bedrijven vandaag nog niet zien welke zakelijke voordelen ze eruit kunnen halen. De conclusie van Martin Percival is simpel: er is nog een heel leerproces nodig over dit onderwerp. Bij wijze van voorbeeld geven we een anekdote over de mashups. “De mensen worstelen nog met de idee van een samengestelde webtoepassing. Hoe kan zoiets nuttig zijn voor hen? Tijdens de presentaties en gesprekken die we voerden om de studie voor te bereiden, hebben we zelfs moeten vaststellen dat niet iedereen de betekenis van het woord begreep.”

Zoals M. Percival samenvat, zien de bedrijven die nu al gebruik maken van de web 2.0-technologieën (maar er zijn verschillen van land tot land) er twee belangrijke voordelen in. “In de eerste plaats zien ze er een manier in om de contacten met hun klanten te verbeteren, vooral dankzij beter aangepaste interfaces. Dat geldt voor alle sectoren, omdat iedereen er belang bij heeft om een betere ervaring te creëren voor zijn klanten, ook al passen sommige sectoren dit al wat vroeger toe dan anderen. Dat laatste zien we vooral in de telecomsector en bij de nieuwe media, maar we merken op dit ogenblik ook al een verandering ten goede bij de financiële diensten. Natuurlijk zijn er altijd bedrijven die de initiële “success stories” afwachten voor ze zelf een eerste stap zetten”. In de Scandinavische landen concentreert men zich heel nadrukkelijk op dit aspect. In Groot-Brittannië houdt men het echter liever bij een betere samenwerking in het bedrijf, dus binnen de firewall. “En in Spanje ligt het accent nog anders, daar stelt men vooral belang in een betere interface voor de communicatie met de partners.”

Zoek de expert… en vindt hem

Volgens M. Percival waren de meeste tools in het verleden uitsluitend bestemd voor ontwikkelaars, terwijl er vandaag een hele resem toepassingen bestaan voor alle gebruikers, en dus niet enkel voor experten. Binnen die massa toepassingen vinden we zaken als blogs (die de werknemers toegang bieden tot de beslissers van het bedrijf, met de mogelijkheid dat ze bijna ogenblikkelijk een reactie krijgen), wiki’s (waarmee gemakkelijk informatie kan worden gecreëerd en gevonden, en dus de beslissingstijd kan worden verminderd), mashups (waarmee sneller nieuwe toepassingen kunnen worden ontwikkeld, bijvoorbeeld door gegevens van GoogleMa
Back to top button
Close
Close