CRM in België: sterke regionale verschillen

Volgens MarketCap had in maart 2003 slechts 9,1% van de bedrijven van 50 personeelsleden en meer, tools voor CRM/SFA; de cijfers liepen bovendien sterk uiteen volgens de regio's, vermits bijna 11% van de bedrijven in Vlaanderen er had, tegenover 7,9% voor Brussel en slechts 4,3% voor Wallonië.

post-image-3
Van de zes categorieën business critical toepassingen die MarketCap definieerde was CRM duidelijk het minste verspreid, achter de tools voor Business Intelligence (13,8% van de bedrijven), HRM toepassingen (18,8%), beroepstoepassingen (22,7%) en ver achter de boekhoudsoftware (54,1%) of de ERP (51,7%).
 
Als men bekijkt hoe de situatie in de laatste vier jaar geëvolueerd is, dan stelt men vast dat de CRM tools volgens MarketCap in april 2007 in 18,6% van de Belgische bedrijven aanwezig waren. Kijkt men echter naar de cijfers per regio, dan bemerkt men dat Vlaanderen op kop blijft lopen (21,3%), wat geen verrassing is, maar dat Brussel een groot deel van zijn achterstand ingehaald heeft (19,7%), terwijl Wallonië achterop blijft hinken (8,6%).
 
Het is zelfs in deze categorie tools dat Wallonië de grootste achterstand heeft ten opzichte van het Belgische gemiddelde: -53,9%. Men zou gaan geloven dat de Waalse ondernemer geen belangstelling heeft voor zijn klanten... In het voordeel van Wallonië pleit dan weer dat het een beetje meer dan gemiddeld belangstelling heeft voor financiële software (+2,3%) en de verticale beroepstoepassingen (+5,4%). De cijfers van MarketCap bevestigen de verklaringen van de CRM-leveranciers, die er zich op verheugen een goed jaar 2006 achter de rug te hebben: op een jaar tijd steeg het aantal bedrijven die uitgerust waren met CRM van 18,6% naar 21,3% (een groei vergelijkbaar met die van de HRM tools, die reeds dubbel zoveel verbreid zijn).
 
In het algemeen heeft het segment van de CRM de sterkste groei gekend in de laatste vier jaar, een groei die vergelijkbaar is met die van het segment van de HRM toepassingen, vermits het aantal toegeruste bedrijven in deze periode voor beide categorieën meer dan verdubbeld is. Ter vergelijking: alle andere segmenten hebben een groei genoteerd van 7 tot 10% over vier jaar, of zij nu al goed verbreid waren in 2003 zoals de financiële software en de ERP, of nog pas ontluikend zoals de BI.
Maakt men een verdeling per sector op, dan stelt men vast dat de CRM vooral goed verbreid is in de sectoren IT & Utilities (ongeveer 40% van de bedrijven behalve... in Wallonië, dat onder de grens van 25% blijft), de commerciële bedrijven (meer dan 30%), de financiële sector (rond de 27%) en de industriële sector (25%).
Back to top button
Close
Close