Koudwatervrees remt mobiele marketing

Mobiele marketing biedt aan adverteerders enorme mogelijkheden: personalisatie, groot bereik, interactiviteit, ... De verwachtingen zijn reeds jaren hooggespannen, en de groeivooruitzichten van gereputeerde bureaus zijn zeer rooskleurig. Toch lijkt deze markt in België niet snel van de grond te komen. Wat hapert er en wat moet er gebeuren om vaart te brengen in de ontwikkeling van deze markt?

post-image-3
Déjà vu

De huidige periode doet mij vaak terugdenken aan de beginjaren van het Internet (1998 – 2000). Toen was het Internet een beloftevol nieuw medium met nieuwe opportuniteiten voor adverteerders. De verwachtingen waren in de ‘hype’ jaren heel hoog gespannen, met heel veel enthousiasme zowel bij media, adverteerders en analysten. Toch is het Internet als volwaardig marketingmedium pas 7-8 jaar later doorgebroken. Uit deze periode vallen enkele belangrijke lessen te trekken.

Cases, cijfers en evangelisatie

Om mobiele marketing hoger op het menu te zetten bij de grotere adverteerders en media bureaus moet de sector dringend werk maken van volgende prioriteiten:

1. Cases: de sector moet samen met adverteerders cases uitwerken waarin mobiele marketing op effectieve manier geïntegreerd wordt in reclamecampagnes. De doelstelling moet op voorhand duidelijk zijn: investeren om samen te leren.

2. Cijfers: marketers en adverteerders zullen enkel overtuigd worden van de voordelen van mobiele marketing, als deze ook kunnen onderbouwd worden door stevig cijfermateriaal. Dit materiaal moet liefst in de taal van de adverteerders worden opgebouwd. De inspanningen die het IAB en InSites leveren bij de uitwerking van de BMB (Belgian Mobile Mapping) zijn onbetwistbaar belangrijke stappen in de goede richting.

3. Evangelisatie: adverteerders zijn in wezen vrij risico-averse managers. Om begrijpelijke redenen gaan ze concepten, die reeds jarenlang hun dienst hebben bewezen, niet snel omzwaaien. Om deze beslissingsnemers nieuwe ideeën aan te brengen is veel energie en evangelisatiekracht nodig. Een belangrijke voortrekkersrol is in dit kader weggelegd voor de telecomoperatoren.

Durf experimenteren!

Toch zullen cases, cijfers en evangelisatie niet volstaan. We hebben ook meer durf en zin voor experiment nodig bij adverteerders. Uit de vroege jaren van het Internet kunnen we vooral onthouden dat de beste resultaten op het vlak van impact en effectiviteit behaald werden door de ‘early adopters’. Daar waar de clickthrough rate op banner campagnes vandaag nauwelijks 0,1% bedraagt, lag deze bijvoorbeeld voor de eerste campagnes steevast boven de 3%! De eer, het zweet en ... de resultaten komen toe aan die spelers die hun koudwatervrees het snelst zullen overwinnen.

Wil je meer inzichten en praktijkgetuigenissen? Kom dan naar het Web Goes Mobile seminarie georganiseerd door MobileWeb.be op 8 november (gratis inschrijving op www.webgoesmobile.be).

Danny Lein

Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen.

Back to top button
Close
Close