Google en lokale zoekopdrachten

Sinds de lancering van Google Maps heeft Google hard gewerkt om zijn dienstverlening te verbeteren door het toevoegen van bedrijfgegevens. Hierdoor is het vandaag zelfs een geduchte concurrent van de “Gouden Gids” geworden. Sinds kort voegt Google eveneens de resultaten uit Google Maps aan zijn klassieke pagina’s met zoekresultaten toe.

post-image-3
Wanneer bijvoorbeeld een zoekterm samen met een plaatsnaam worden ingevoerd, zullen de lokale resultaten boven de natuurlijke resultaten getoond worden in de vorm van een mini-plan van de gezochte plaats met bedrijfsnamen, links naar de websites en contactgegevens.
Google ontwikkelt permanent nieuwe functionaliteiten ter verbetering en uitbreiding van zijn zoekresultaten. Vanuit Google’s doelstelling om Search universeel te maken, is de integratie van bedrijfsgegevens, kaarten en zoekmachineresultaten een haast vanzelfsprekende en vooral belangrijke ontwikkeling.
Om deze integratie te illustreren, vindt u hieronder de verkregen resultaten van de zoekopdracht “pizzeria Bruxelles”.
 
 
 
Hoe wordt u opgenomen in de lokale resultaten?

Ten eerste, in tegenstelling tot de logica van een zoekmachine, is het niet nodig om een website te hebben om te worden geïndexeerd in de resultaten. De resultaten zijn afkomstig van externe niet-Googlebronnen, zoals Promedia en Infobel voor wat betreft de Belgische gegevens. Daarnaast kan elk bedrijf zijn gegevens direct registreren in Google Maps via het “Google Local Business Center”, zelfs al hebt u geen website (alhoewel dit uiteraard niet optimaal is)! Uw gegevens moeten, na de registratie in het Local Business Center, nog bevestigd worden. Dit kan over de telefoon, per SMS of via een postkaart met een activatiecode, die wordt verstuurd naar het opgegeven adres.
De registratie van uw bedrijf dient vooral om uw gegevens na te kijken en te beheren, want het kan uiteraard gebeuren dat de opgenomen gegevens onvolledig of zelfs onjuist zijn.
 

Hoe verbetert u uw positie in de lokale resultaten?

Zoals voor zoekmachine-optimalisatie, hangt de positie af van een reeks factoren die direct de resultaten beïnvloeden:
• De geografische afstand : Wanneer u een zoekopdracht uitvoert op een plaatsnaam, postcode of regio, kijkt Google Maps vooral naar wat hij beschouwt als het geografische centrum van de plaats of regio. Hoe dichter uw bedrijf zich bij dit geografische middelpunt bevindt, hoe beter het resultaat zal worden gepositioneerd. Het gaat hier om een essentieel aspect van lokale zoekopdrachten. Dit heeft tot gevolg dat bijvoorbeeld een hotel aan de rand van een stad, waarschijnlijk minder goede kansen heeft om goed gepositioneerd te worden in de zoekopdracht ‘hotel + plaatsnaam’.
• Beoordelingen: Voor bepaalde categorieën, zoals hotels en restaurants, geeft Google ook links naar beoordelingen afkomstig van verschillende informatiebronnen, zoals resto.be voor restaurants. Deze beoordelingen en commentaren kunnen een invloed hebben op de positionering. De aanwezigheid van enkele positieve beoordelingen heeft dus een effect op dit niveau.
 

De lokale versie van gesponsorde koppelingen: de Local Business Ads

In juli 2007 lanceerde Google België de Local Business Ads, de lokale versie van de gesponsorde links. Samengevat: om uw zichtbaarheid in Google Maps te verbeteren, kunt u als adverteerder de adres- en contactgegevens van uw verkooppunten via Google Adwords invoeren op basis van het vertrouwde pay-per-click systeem. Via de advertenties die vervolgens worden opgemaakt, kan de adverteerder boven de natuurlijke resultaten worden gepositioneerd. Daarnaast kan hij een afbeelding van 125x125 pixels tonen met bijvoorbeeld het logo of een typerende foto van het bedrijf en een gepersonaliseerd icoon dat in Google Maps zal geïntegreerd worden. Deze oplossing is<
Back to top button
Close
Close