Is de iPhone een telefoon ?

Steve Jobs heeft het opnieuw voor elkaar gekregen: de introductie van de iPhone is zonder twijfel hét evenement van 2007 in de telecom en internet wereld. Waarom slaagt een computerfabrikant er in om deze markt grondig door elkaar te schudden? Wat is zo bijzonder aan de iPhone?

post-image-3
De iPhone heeft zijn entrée niet gemist: op 1 september, slechts 74 dagen na de introductie, werd de 1 miljoenste iPhone verkocht. Het ziet er naar uit dat Apple moeiteloos de doelstelling van 10 miljoen toestellen voor eind 2008 zal halen. Ondanks deze fenomenale cijfers, moet deze introductie toch in een breder daglicht worden geplaatst: in een markt waar jaarlijks 1 miljard mobiele telefoons worden verkocht zijn de verkoopvolumes van de iPhone op heden een peulschil.

Een aantal belangrijke innovaties verklaren grotendeels het succes van de iPhone: de eenvoudige bediening via een innovatief en zeer ingenieus touch-screen laat nieuwe mogelijkheden toe zonder toetsenbord noch pencil. De uitstekende webbrowser en de eenvoud waarmee widgets worden geïnstalleerd creëert talloze mogelijkheden voor customizatie. De iPhone springt ook onmiddellijk in het oog door zijn sober en zeer attractief design. Tenslotte heeft de media hype, netjes door Steve Jobs georchestreerd vóór de introductie, zijn effect duidelijk niet gemist.

Toch zijn wij ervan overtuigd dat de impact van de iPhone meer zal zijn dan een kortstondige hype. Voor ons is de iPhone in de eerste plaats geen telefoon, maar een mobiel internet toestel,  gericht op een brede massamarkt. De ingebouwde automatische en krachtige Wifi detector is hierbij een belangrijke bouwsteen. Het is te verwachten dat andere mobilofoon producenten niet lang zullen wachten om gelijkaardige internettoestellen snel op de markt te brengen.

Gaan we dan binnenkort met z’n allen met een iPhone rondlopen? Ondanks het feit dat de versie 1.0 reeds een ongelooflijk aantal features biedt, zal het wellicht niet zo’n vaart lopen. Het is bijvoorbeeld jammer dat in de huidige versie van de iPhone slechts 2G (gprs, edge) toegang voorzien wordt. In de Europese landen, waar 3G steeds meer de norm, is  dit een belangrijke handicap. Om een brede massamarkt warm te maken voor het toestel, hetgeen duidelijk de strategie van Apple is, zal ook het dure prijskaartje nog een flink stuk verlaagd moeten worden.

Apple heeft met de iPhone in deze industrie nog een andere belangrijke schok veroorzaakt: de mobiele operatoren, waarmee exclusieve distributiedeals werden afgesloten, betalen aan Apple een vaste bijdrage voor elke nieuwe aansluiting die via de iPhone wordt gerealiseerd. Initieel werd de iPhone enkel aangeboden in de Verenigde Staten op het netwerk van AT&T. De toestellen werden hiervoor speciaal beveiligd. Heel snel echter doken de eerste kraakalgoritmes op, en op heden zijn er reeds meer dan 250.000 “unlocked” toestellen in omloop. Pech dus voor Apple en AT&T, omdat beide bedrijven hierbij belangrijke inkomstenbron verloren ziet gaan.

De impact van de iPhone op de ontwikkeling van het mobiele internet op de consumentenmarkt zal mogelijks nog groter zijn dan het elan dat de Blackberry op het zakelijke segment teweeggebracht heeft door email mobiel toegankelijk te maken. De Nokia’s en SonyEricssons van deze wereld zullen niet meteen van de landkaart worden geveegd door de iPhone, maar Apple heeft opnieuw de lat zeer hoog gelegd en zal de markt van mobiel internet ongetwijfeld een stevige groei impuls geven.

Danny Lein
Graag uw reacties op blog.mobileweb.be


Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen.

Back to top button
Close
Close