Home/Mobile marketing/Mobiele sociale netwerken – wanneer komt de boom? Mobiele sociale netwerken – wanneer komt de boom? Het regent tegenwoordig aankondigingen van social networking sites die hun aanbod ook mobiel gaan uitbouwen. Zowel MySpace als Facebook hebben aangepaste versies gecreëerd voor de mobiele telefoon. Yahoo! brengt met OneConnect een specifieke applicatie uit die de ambitie heeft om alle mobiele sociale netwerken te integreren. Voor de professionals heeft LinkedIn nu ook een mobiele versie klaargestoomd. 2008-05-22Comment In onze directe omgeving hebben we echter nog niet veel impact of gebruik hiervan gezien. Toch verwachten wij dat de opkomst van mobiele sociale netwerken zich ook in onze contreien sterk zal doorzetten. “Social networking is vandaag reeds dé killer applicatie op de mobiele telefoon.” Deze uitspraak van Tom Weiss op het recente Web Goes Mobile seminarie van MobileWeb.be verraste menig toehoorder. “De mobiele telefoon is standaard uitgerust met een contactlijst, en de meeste mensen gebruiken hun mobieltje voor het uitwisselen van berichtjes. Dat is toch niet meer of niet minder dé definitie van een sociaal netwerk?” vroeg Weiss zich af. Inderdaad, in de brede zin van het woord is de mobiele telefoon vandaag reeds het social networking device bij uitstek. Het succes van de mobiele telefonie is in ruime mate te verklaren door de inherente basisbehoefte van de mens om te communiceren met familie, kennissen, vrienden, collega’s. Dat is waar het bij de social software aanbieders in één of andere vorm ook om draait. Social networking communities die succesvol willen zijn op de mobiel, zullen derhalve extra toegevoegde waarde moeten leveren, bovenop de communicatie eigenschappen die de mobiele telefoon vandaag reeds aanbiedt. Uit internationaal onderzoek, uitgevoerd door Informa Telecoms & Media, blijkt dit ook aardig te lukken. Volgens hun recente rapport ‘Mobile Social Networking, Communities and Content’ is het aantal gebruikers van mobiele sociale netwerken wereldwijd in 2007 gestegen naar 57 miljoen, een verdubbeling ten opzichte van 2006. Mobiele communities zijn het meest populair bij jongeren, in de leeftijdscategorie 14 – 20 jaar. Jongeren leveren in het algemeen de meest actieve bijdrages. Voor velen onder hen ontwikkelt een belangrijk stuk van hun sociaal leven zich temidden van deze nieuwe community tools. De meest succesvolle mobiele communities positioneren zich in één unieke invalshoek, die we gemakshalve ‘Make Me Rich & Famous’ kunnen noemen. Vele jongeren willen hun ‘Moment of Glory’ beleven binnen hun referentiegroep. Zij doen er alles aan om de meest attractieve en creatieve content te posten in de hoop hiermee een status en roem op te bouwen. Mobiele communities zoals SeeMeTV (UK) en SelfCentral (Nieuw-Zeeland) moedigen dit streven naar roem verder aan door de ontwikkeling van ‘sterren’ die door hun fans vergoed worden. Ze kunnen bijkomende inkomsten genereren voor elke download van door hen gecreëerde inhoud. Het business model achter de mobiele gemeenschappen is op dit moment nog vrij vaag. Het gros van de inkomsten komt bij de operatoren terecht: Informa schat dat de gemiddelde sociale networking gebruiker ongeveer 5 dollar per maand data inkomsten opbrengt. Andere geldbronnen zoals transactiefees op door consumenten gegenereerde inhoud of advertentie-inkomsten zijn voorlopig aan de lage kant. Of de mobiele sociale netwerken op grote schaal en op korte termijn echt zullen doorbreken zal derhalve wellicht voor een groot deel afhangen van de bereidheid van de mobiele operatoren om hun data inkomsten met de aanbieders te delen. Danny LeinGraag uw reacties op blog.mobileweb.be Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address