Nokia doet overnamebod op Navteq (update)

Toen bekend werd dat TomTom Tele Atlas overneemt, schreven we al dat Navteq allicht de volgende overnameprooi zou zijn. Diverse analisten hadden het daarbij over Garmin, zelf gokten we ook op een speler als Google of Nokia. Laatstgenoemde doet nu effectief een overnamebod (update).

post-image-3
Nokia brengt een bod uit op NavteqHet gaat meteen om de grootste overname ooit voor Nokia en alweer de vierde overname van de Finnen in het segment van de mobiele diensten dit jaar.

Nokia legt 8,1 miljard USD op tafel voor Navteq. De overname zou, na goedkeuring door de respectievelijke besturen, rond moeten zijn in het eerste kwartaal van 2008.

De overname dient gezien te worden in het kader van een voortdurende evolutie waarbij diverse technologieën en businessmodellen naar elkaar toe groeien: de convergentie van GSM, GPS en computer die zorgt voor veranderende krachtverhoudingen en dynamieken in de klassieke relaties tussen GSM-fabrikanten, ICT-bedrijven, telco’s, softwarebedrijven en contenteigenaars/mediahuizen.

Uiteraard is in deze overname daarbij het locatiegebaseerde aspect van belang dat ontstaat door de fusie van GSM en GPS.

Volgens Strategy Analytics zal de markt van locatiegebaseerde diensten voor consumenten tegen 2011 al 1,25 miljard USD bedragen, tegenover 191 miljoen in 2006. 

Het wordt in elk geval boeiend om te zien hoe de veranderende marktdynamieken de relaties tussen fabrikanten en operatoren zullen beïnvloeden. Met de transformatie tot een diensten- en contentbedrijf (zonder dat het zijn roots uiteraard vergeet) komt Nokia immers onvermijdelijk ook in het vaarwater van de telco’s, zijn traditionele partners.

Analisten zeggen trouwens dat die transformatie niet alleen wordt ingegeven door een groeivisie in het dienstensegment maar eveneens door twijfels over de groeikansen van de GSM-hardware-markt zelf.
 
JPDC
 
Back to top button
Close
Close