Dossier iDTV (deel 2): acht marktspelers over iDTV in België

In het kader van het dossier iDTV laten acht markstpelers hun licht schijnen over de Belgische markt van interactieve digitale televisie. Lees de mening van Denis Masquelier, Jean-Michel Adant, Philippe Degueldre, Séverine Legrand, Patrick Blocry, Bruno Dejonghe, Guy Serdobbel en Koen Swings.

post-image-3
Noot: deze interviews horen bij het dossier iDTV in België

Denis Masquelier, algemeen directeur RTL IP digital
Denis Masquelier, algemeen directeur RTL IP digital

Wij zitten volop in een fase waarin wij de commerciële kant van de digitale tv leren kennen. Dat vereist dat er nieuwe regels vastgelegd worden en schaduwzones uitgeklaard worden op vlak van prijzen voor publiciteitsruimten of het meten van het publiek. De meetinstrumenten moeten aangepast worden om op één lijn te zitten met de nieuwe mogelijkheden van de interactieve tv en om de adverteerders te lokken naar de "one-to-one" interactieve marketing. Maar men moet in het achterhoofd houden dat de digitale tv een complementair medium is en geen alternatief. Het jaar 2008 zou een jaar van groei moeten worden van IDTV in België; de operatoren in het zuiden van het land zouden Telenet snel moeten inhalen wanneer zij meer geavanceerde toestellen van de nieuwe generatie aanbieden, voorzien van een harde schijf.

Jean-Michel Adant, algemeen directeur bij Brutele/VOO

De Belgische markt is vandaag de dag nog niet rijp voor het aanbieden van interactieve diensten via de tv. Er is veel te doen rond de interactieve toepassingen, maar over de rendabiliteit van deze diensten wordt nog gezwegen. Het publiek is niet bereid om meer te betalen voor interactieve toepassingen. De IDTV-dienst van Telenet heeft het moeilijk om rendabel te worden in verhouding tot de gemaakte investeringen. De interactieve diensten zullen doorbreken wanneer de "time to market" aangebroken is. Wanneer de kabel in Wallonië onder het eenheidslabel VOO werkt, zullen wij over een echte strategie beschikken om interactieve oplossingen uit te bouwen. Er zijn onderhandelingen aan de gang met dienstverlenende bedrijven om een nieuw aanbod via digitale interactieve tv te organiseren. Sommige nieuwigheden zijn al voor deze herfst voorzien…

Philippe Degueldre, Project Manager bij CIM

Met de tools voor het meten van het tv-publiek kan men de rechtstreekse uitzendingen meten, maar niet die in uitgesteld relais, want daarvoor moet men over een veel grotere en toegespitste meet-database beschikken. Wij zoeken samen met de operatoren verder naar oplossingen. De operatoren beschikken al wel over meetinstrumenten, maar die zijn niet aangepast aan de tv! Zij zijn niet in staat om te weten wie zich juist achter het scherm verbergt. Dat is waarom de samenwerking met de operatoren zo belangrijk is.

Séverine Legrand, online planning & buying, Initiative MediaSéverine Legrand, online planning & buying, Initiative Media

Reclamecampagnes op de digitale tv zijn nog erg zeldzaam. Nog maar weinig adverteerders hebben het product uitgetest. De digitale uitzendingen worden trouwens nog grotendeels "live" bekeken. Door de erg kleine vraag vanwege de adverteerders wordt er geval per geval, naargelang de kanalen, onderhandeld over de tarieven voor media-ruimte. Het aanbod blijft erg vaag. De ruimten zijn trouwens duurder dan voor de klassieke tv, wat een bijkomende rem vormt
Back to top button
Close
Close