Home/iDTV/Dossier iDTV in België: het begint (update) Dossier iDTV in België: het begint (update) Ondanks het enorme potentieel aan interactiviteit lopen de marketeers in ons land nog niet storm voor interactieve digitale televisie. De reden hiervoor? Een marginale penetratiegraad en een markt die nog niet rijp is. Maar als men de situatie nader bekijkt dan blijken de eerste ervaringen in ons land erg veelbelovend voor de adverteerders en kan men er veel lessen uit trekken op reclamegebied. Een analyse, inclusief gesprekken met mensen uit de sector. 2007-09-30Comment Aansluitend bij dit artikel: 'Acht marktspelers over iDTV in België' De digitale tv is nog niet zo lang op de Belgische markt. Amper twee of drie jaar kan men tv-uitzendingen volgen met een bijna dvd-kwaliteit van beeld en klank. Een duidelijke achterstand op landen zoals de VS of het VK waar men al meer dan 10 jaar naar iDTV heeft en waar er zoveel jaren voorsprong vergaard is op vlak van interactiviteit, video on demand (VOD), het raadplegen van programma's in uitgesteld relais, slimme spelletjes en andere teletexten. De penetratiegraad van iDTV wordt voor 2006 geschat op 7%, ver achter het internet (51%), maar voor PSP (PlayStation Portable met 5%) of 3G telefonie (1%); dat laatste maakt echter reuzevordering dankzij de start van mobiele digitale tv. We onthouden vooral dat het totaal aantal abonnementen op digitale tv nu de symbolische kaap van een half miljoen verbindingen benadert. Een bemoedigende trend weliswaar, maar het groeiritme heeft nog niet de snelheid bereikt waarop de belangrijkste betrokkenen gerekend hadden. "De traagheid waarmee de digitale tv zich in België ontwikkelt in vergelijking met de ons omringende landen valt voor een deel te verklaren door het hoge aantal teledistributie-aansluitingen", merkt Patrick Blocry op, marketing en commercieel directeur bij BeTV. Kort samengevat, om het te zeggen met de woorden van Stefan Costeur, commercial manager bij Paratel, "wij zijn nog maar aan de eerste wankele schreden toe". Ergens tussen het jaar "nul" en het "jaar één" van een tocht op weg naar volwassenheid. De laatsten zullen de eersten zijn Bij nader toezien blijkt dat het fenomeen iDTV zich bij de operatoren aan erg verschillende snelheden ontwikkelt. In het noorden van het land heeft Telenet vanaf het begin, vanaf 2005 dus, volle gas gegeven. Volgens de laatste officiële cijfers telt de Vlaamse operator 309.000 digitale abonnementen, oftewel 17% van het totaal aantal kabelabonnees. "Een resultaat dat zeker nog te zwak is om massaal de adverteerders en marketeers aan te trekken", onderlijnt Stefan Coenjaerts, woordvoerder van de groep, "maar de stijging van digitale abonnementen is in één jaar wel verdubbeld!" Voor de toekomst rekent de operator op een conversiegehalte van analoog naar digitaal van ongeveer 10% per jaar. Aan dat ritme zou Vlaanderen wel eens eerder dan verwacht ondergedompeld kunnen zijn in iDTV. Bij Belgacom TV loopt de "digitale overgang" trager, maar de voormalige unieke operator wil daarom nog niet de trein van de iDTV missen. "Als de trend van 2006 zich voortzet, zouden wij tegen einde 2007 een 250.000 abonnees op digitale tv mogen verwachten", licht Haroun Fenaux toe, woordvoerder van de groep. Momenteel moet de operator zich echter tevreden stellen met meer dan 190.000 abonnementen verspreid over heel het land, waarvan meer dan 60% in Wallonië en Brussel. Om die beweging aan te zwengelen belooft het businessplan van de operator om het "quadruple play" aanbod (internet, tv, telefonie en mobiele tv) op te voeren (update: een lezer merkt op: "Belgacom had eind juni 191.348 abonnees, wellicht ondertussen dus ook meer dan 200.00. Dit kan u terugvinden in de kwartaalverslagen van Belgacom Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address