SEM-marketeers in de kijker

Understanding the Increasingly Sophisticated Search Marketer” is een interessante studie die we voor u hebben meegebracht van de befaamde ‘Search Engine Strategies’ in New York. Het gaat om een onderzoek van JupiterResearch in de Verenigde Staten, waar de sector blijft groeien hoewel hij zijn volle wasdom heeft bereikt.

post-image-3
Michael VandenhooftEerst en vooral is het een feit dat studies over Search Engine Marketing (SEM) niet langer zeldzaam zijn. Toch niet op de Amerikaanse markt, die ongetwijfeld een voorloper is in SEM. We staan vandaag dus voor de uitdaging om er de trends uit te halen die relevant zijn voor België.

Uit het onderzoek van 2007 van JupiterResearch (in samenwerking met het bureau SEM iProspect) komen twee conclusies naar voren:

1. 65% van de Amerikaanse onderzoeksmarketeers gaan ervan uit dat ze dit jaar meer zullen uitgeven aan Search Engine Marketing.

Dit wil zeggen dat er maar 28% overblijft dat niets wil wijzigen en dat er 7% zo ontevreden is dat het de investeringen willen verminderen. Deze laatste zijn meestal adverteerders die minder dan 1000 sleutelwoorden beheren of die er niet genoeg tijd aan besteden.

Deze opgaande trend tekent zich in ons land nog verder af. Hoe dat komt, kan u lezen in de tweede vaststelling hieronder. 

We willen er u graag op wijzen dat we eerder de waarde van de Belgische SEM-markt tussen 20 en 30 miljoen euro hadden geschat in 2007, en dat we de komende 3 tot 5 jaar een sterke groei met factor tien voorspelden. Om u een nog preciezer idee te geven: de klanten van Extenseo hebben hun SEM-budget tussen 2006 en 2007 verdubbeld.

2. Gemiddeld 58,5% van de Amerikaanse marketeers van ondernemingen van diverse grootte zijn (erg) tevreden over de ROI (Return On Investment), gegenereerd door SEM.

Hierbij moet worden gepreciseerd dat de marketeers, die SEM gebruiken voor dm-campagnes, hun ROI makkelijker berekenen dan de adverteerders die het internet gebruiken als referentiesysteem voor branding doeleinden. 

Het is evenwel niet makkelijk om uit te maken of offline aankopen zijn beïnvloed door online opzoekingen. Maar hoe kan je dan meten of het de moeite waard is om te blijven investeren in internetcampagnes? Het antwoord is ‘Customer Analytics’, een methode die gegevens uit diverse online (Web Analytics) en offline bronnen (callcenter, getrouwheidskaart, CRM,…) integreert en analyseert, om een algemeen beeld van de consument te verkrijgen. Spijtig genoeg zit Customer Analytics in België nog in een embryonaal stadium.
Het blijkt trouwens dat onderzoeksmarketeers bij grote bedrijven zullen experimenteren met nieuwe SEM-technieken zoals de “Local Business Ads” van Google (gelanceerd in België op 5 juli 2007). Bedrijven kunnen met deze nieuwe dienst advertenties plaatsen op Google Maps. Ze kunnen ook op de kaart verwijzen naar hun dochterbedrijven met hun eigen logo of icoon. Op die manier kunnen consumenten bedrijven en hun vestigingen snel en makkelijk leren kennen. De eerste Belgische bedrijven die deze dienst hebben uitgeprobeerd hebben een ROI opgetekend die hoger ligt dan die van de gebruikelijke SEA-campagnes (aankoop van trefwoorden).

Hopelijk hebben we u hiermee overtuigd dat SEM in Belgïe nog mooie dagen in het verschiet heeft. En zodra de SEM-markt haar volledige maturiteit heeft bereikt, lijkt het erg aannemelijk dat de diensten die te maken hebben met Web Analytics en ROI-optimalisatie de hoogte in zullen schieten.

Michael Vandenhooft
General Manager
Extenseo (een Belgacom Skynet company)
 
LEES OOK:
 
Back to top button
Close
Close