Mobiele TV: hindernissen en opportuniteiten

Hoe zou het eigenlijk zijn met Mobiele TV? Als we Juniper Research mogen geloven is het een marktsegment in volle beweging, zeker op technologisch vlak. Maar de hamvraag blijft of de interesse van gebruikerszijde groot genoeg is om te investeren in aparte broadcast-netwerken voor mobiele TV. In een nieuwe white paper bekijkt Juniper Research deze en andere vragen rond mobiele TV in detail.

post-image-3
Na een inleiding over wat mobiele TV precies is en welke soorten er bestaan, staat Juniper Research stil bij de belangrijkste hinderpalen op weg naar een succesvol Mobile TV landschap.

Onder die hindernissen noteren we ondermeer regelgevende beperkingen, hoge netwerkkosten, problemen op het vlak van spectrumbeschikbaarheid en talrijke uitdagingen op het vlak van de mobiele content zelf. Denk daarbij aan beveiliging (rechtenbeheer) maar ook kosten die gerelateerd zijn aan rechten (wat gebeurt er als je een bepaald programma wilt serveren via andere kanalen, wat is de extra meerkost?).

Maar dat het de moeite loont om doorheen deze vragen te worstelen (ondanks het feit dat volgens andere onderzoeken mobiele TV niet de topbehoefte is van de mobiele consument) blijkt uit de verwachtingen die Juniper Research heeft voor de Mobile TV markt.

Het bedrijf verwacht dat de omzet uit eindgebruikersinkomsten in de gecombineerde markt van streaming en broadcast Mobiele TV diensten zal stijgen van minder dan 1,4 miljard USD dit jaar tot bijna 12 miljard USD in 2012.

Anderzijds blijft het voorlopig nog even wachten op de grote doorbraak van de broadcast-technieken inzake mobiele TV: pas in 2012 zouden de inkomsten uit broadcast-gebaseerde diensten die van streaming-gebaseerde mobiele diensten inhalen.

Een samenvatting van het rapport (en bestelgegevens) vind je hier (PDF).
 
Back to top button
Close
Close