Web Analytics Day: een verslag

Veel volk vorige week vrijdag op de tweede editie van de jaarlijkse Web Analytics Day, een internationale conferentie over – u heeft het geraden – web analytics. OX2, organisator van dienst, had voor de gebouwen van de VBO-FEB in hartje Brussel gekozen, en de zaal waar de presentaties werden gegeven was bij momenten te klein om alle aanwezigen van een plaatsje te voorzien.

post-image-3
Niet onbegrijpelijk als je de line-up van sprekers bekijkt: Eric Peterson, industry guru en CEO van consultancybedrijf Web Analytics Demystified, nam maar liefst 3 presentaties voor zijn rekening. (Zie ook het Digimedia-interview met de heer Peterson: deel 1 / deel 2)

Verder passeerden ook nog Stephan Loerke (managing director van de World Federation of Advertisers), Neil Morgan (Omniture), Aurelie Pols & David Rhee (OX2), Dennis Mortensen (IndexTools), Ian Thomas (Microsoft), Tracie Caroopen (WebTrends) en Henk Schepens (Nedstat) de revue. Een kort verslagje van een uiterst aangename conferentie met veel interactie uit het publiek en 1 verrassende aankondiging.

Een ongeval in de Brusselse ring en de daarbij horende files verhinderden ons de opening keynote van Stephan Loerke te volgen, maar de aansluitende spreekbeurt van OX2’sAurélie Pols maakte ons in een uurtje in één klap heel wat wijzer over de basics van web analytics. Voor de professionals in het publiek ongetwijfeld weinig nieuws, maar voor de anderen zowat de best mogelijke samenvatting op het begrip ‘web analytics’ en hoe de sector de voorbije sector sterk veranderd is, zonder al te diep te gaan. We pikken Aurelie’s conclusies van haar laatste slide:

- Ja, internet is het meest meetbare medium
- Web Analytics is geen ‘product’
- Je hebt een roadmap nodig
- Verantwoordelijkheden definiëren binnen de organisatie is een must
- Pas dan kan je gaan benchmarken tov de concurrentie
- Maar het is de tijd en moeite absoluut waard!
De daarop volgende presentatie van Neil Morgan, VP EMEA Marketing bij Omniture, gaf de aanwezigen een inzicht in de visie en strategie van de web analytics-gigant (verleden, heden en toekomst). Neil gaf een uitgebreid overzicht van wat de Omniture suite allemaal kan, en gaf ook wat commentaar op hun recente overname van Offermatica. Volgens Morgan is de ‘killer combo’ die van e-mail en web analytics, zolang ze op een geïntegreerde manier worden gemeten en verwerkt.

Voor de lunch kregen we de eerste presentatie van Eric Peterson te zien, en de charismatische expert inzake web analytics stak van wal met de boude stelling ‘Web Analytics is Easy’. De presentatie kreeg die naam omwille van het feit dat vele vendors en experts nogal snel zeggen dat web analytics een ‘eenvoudig’ iets is. Uiteraard was de conclusie dat het helemaal niet zo simpel is als sommige vendors en professionals willen laten uitschijnen, maar dat het zeer hard werk is, dat ook nog eens al te vaak verwaarloosd of genegeerd wordt. Hij gaf daarbij ook enkele voorbeelden uit de praktijk, telkens vanuit een andere invalshoek (KMO’s, niet-commerciële websites en multinationals). Zijn wijze raad: ‘RAMP up your web analytics strategy’, waarbij RAMP staat voor Resources, Analysis, Multivariate Testing en Process.

Eric’s presentatie werd gevolgd door een korte elevator pitch van alle sponsorende vendors. Verbazend genoeg bleef iedereen mooi binnen de tijd (3 minuten), maar we zijn eerlijk gezegd niet zeker of deze korte presentaties überhaupt nodig waren; tenslotte kregen alle sponsors na de lunch elk 15 minuten om zichzelf aan het publiek voor te stellen.

Na de ob
Back to top button
Close
Close