Home/Buzz marketing/Hoe zit het nu precies met sociale media en monitoring? Hoe zit het nu precies met sociale media en monitoring? Terwijl in 2006 het fenomeen van de blogs de kop opstak, is 2007 het jaar van de ‘sociale media’. Een andere term hiervoor is de User Generated Content (UGC) of Consumer Generated Media (CGM), waarmee wordt verwezen naar elk soort online platform waarop gebruikers hun mening kunnen ventileren (blogs, discussiegroepen, opiniesites van consumenten, video’s, podcast...) 2007-09-20Comment UGC vormt een actieve voedingsbodem voor deze ‘conversaties’. Er komen discussies tot stand over een merk, een product of zijn werknemers. Echte discussies: gekleurd, direct, niet bevooroordeeld, zonder moderator en in real time (1). En het zijn er heel wat: 75.000 nieuwe blogs, 1.6 miljoen posts en 4 tot 6 miljoen commentaren voor sites met opinies van gebruikers, Usenet groepen en andere forums. Iedere dag (2). Meer dan 60% van de bloggers gebruiken deze media om meer te weten te komen over een merk. 26% van de eerste resultaten die de zoekmotoren weergeven, komen van UGC. En de invloed van deze conversaties beperkt zich niet tot het online publiek. De inhoud ervan – geschreven of overgenomen door ‘early adopters’, die een reputatie maken en kraken – is vaak een bron van inspiratie voor de traditionele media. Uit een recente studie van de universiteit van Colombia blijkt dat 51% van de journalisten UGC regelmatig gebruiken als informatiebron. Het is dus erg belangrijk voor een merk om te weten wat zich daar afspeelt. En dat kan alleen door een regelmatige, systematische, kwantitatieve en kwalitatieve monitoring. Monitoring: hoe pak je het aan? Begin met het identificeren van de invloedrijke bloggers uit uw branche en abonneer u op hun RSS-feeds. Gebruik geoptimaliseerde tools om dit soort informatie in te winnen, zoals Technorati blog finder of Google blog search. Geef bij Google Alerts aan welke sleutelwoorden voor u belangrijk zijn (zowel voor u als voor uw concurrenten); aggregeer uw RSS-feeds in Great News, volg de buzz rond de lancering van een nieuw product, bijvoorbeeld op Blogpulse, en ga op zoek naar de gesprekken die u aanbelangen met Blog Pulse Conversation Tracker. Er zijn veel verschillende tools om aan dit soort monitoring te doen, en ze evolueren voortdurend. Initiatieven worden genomen per land, om rekening te houden met de plaatselijke eigen(aardig)heden: zo lanceerde het Gentse bedrijf Metatale in april een toepassing om de Top 100 van de Nederlandstalige Belgische bloggers te bepalen; binnen enkele maanden komen de Franstalige versie en enkele thematische onderverdelingen eraan. Veel tools zijn gratis (zoals de hierboven geciteerde) en maken een gerichte monitoring mogelijk; dat neemt niet weg dat het soms essentieel is om te kiezen voor oplossingen van bedrijven die gespecialiseerd zijn in monitoring. Zij helpen u een meer strategische vorm van monitoring op te bouwen: u krijgt samenvattingen per sector, trendanalyses, de identificatie van dreigingen en algemene campagneresultaten op nationaal of wereldniveau. De gebruikte methodologie verschilt volgens de aanpak van het bedrijf, en ook de voorgestelde resultaten variëren: ofwel gaan ze de algemene invloed van een blog na, ofwel gaan ze zover dat ze de toon van de berichten onderzoeken. De marktleiders Buzzmetric en Cymfony zijn Amerikaans, maar een concurrent van formaat –Attentio- opereert vanuit Brussel en maakt het mogelijk om de Europese dimensie in rekening te brengen. Zoals altijd zal de keuze voor een systeem afhangen van de doelstelling van de merken, hun markt en hun grootte. En het lijdt geen twijfel: vandaag kiezen geeft niet alleen de merken, maar ook hun partners in marktonderzoek, de PR-bureau’s, een daadwerkelijk competitief voordeel en een geldig tool om hun ROI te meten. (1) Making the case for social media analysis in market research- cymfony(2) Technorati en cymfony http://www.cymfony.com/files/pdf/makingthecase.pdf Voor directe links naar de besproken sites en meer info: www.rollingtalks.com Caroline Maerten Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address