Nokia koopt mobile marketing bedrijf

Nokia neemt het Amerikaanse Enpocket over. Dat is een leverancier van marketingdiensten en –oplossingen voor mobiele telefoon. Het is een nieuw teken aan de wand dat de mobiele marketing na jarenlange aarzeling voor haar grote doorbraak staat. En ook een niet-evidente maar wel snuggere beslissing van Nokia. Tekst en uitleg.

post-image-3
Mobile marketing is weer ‘hot’. Zo voorspelde Informa Telecoms & Media recent nog dat de wereldwijde bestedingen inzake mobiele advertenties zullen stijgen van 1,5 miljard USD dit jaar tot 11,3 miljard USD tegen 2011.

Logisch dus dat online uitgevers en telco’s (denk bijvoorbeeld al maar aan wat Yahoo, Microsoft en Google allemaal uitspoken) zich opmaken voor een plaatsje onder de lucratieve zon van de mobiele reclame.

Maar ook de GSM-fabrikanten roeren zich dus, met een voortrekkersrol voor spelers als Apple, nooit vies van een alternatief inkostenmodel zoals bewezen met de iPhone, en dus ook Nokia.

Enpocket heeft een oplossing, Enpocket Platform gedoopt, dat eigenlijk een beheer- en plaatsingsysteem is voor mobiele advertenties en dat diverse formaten ondersteunt zoals display ads, video en tekstadvertenties (Web, WAP, SMS, MMS,…) en ook de nodige analytics integreert. Het bedrijf werkt daarbij samen met diverse telco’s wat vrij verregaande personalisering van de advertenties toelaat (door de combinatie van surfgedrag, locatie en andere info).

Toch is de overname, waarvan het bedrag niet bekend is, niet voor de hand liggend voor een speler als Nokia. Je associeert reclamediensten eerder met uitgevers en distributeurs (in casu de telco’s) dan met hardwareboeren. Maar precies dat laatste is wat Nokia niet meer wil zijn, denk aan de recente lancering/aankondiging van allerhande nieuwe online diensten. Of met andere woorden: Nokia wil een diensten- en softwarebedrijf zijn. Het zorgt voor de nodige veranderingen in de sector die de klassieke structuren en verhoudingen op de helling zetten, precies zoals we dat bijvoorbeeld in de muziekindustrie hebben gezien.

Als aanbieder van hardware, diensten en nu ook reclameoplossingen krijgt Nokia immers een heel ander gewicht in de schaal van de relaties met de telco’s waar het nu op verschillende plaatsen in de waardeketen opduikt.
 
Back to top button
Close
Close