Home/Online media/New York Times: exit betalende content New York Times: exit betalende content The New York Times stapt af van zijn deels betalend online model. Nochtans was het een succesvol model: meer dan een kwart miljoen abonnees betaalden om toegang te krijgen tot het archief van de website van de krant. 2007-09-19Comment Maar omdat er niet echt veel groeipotentieel meer was en omdat de krant meer heil ziet in het volledig opengooien van haar online deuren om meer bezoekers, pageviews, en dus advertentie-inkomsten te genereren, wordt dat betalend model nu gestopt (of toch bijna helemaal, zie verder). Het betalende programma, TimesSelect gedoopt, bood ook toegang tot het werk van de bekendere columnisten van de krant. TimesSelect kostte de geïnteresseerde surfer 49,95 USD per jaar of 7,95 USD per maand. Voortaan is het archief van de NYT sinds 1987 gratis raadpleegbaar. Het archief van 1923 tot 1986 is deels betalend, deels gratis toegankelijk, het nog oudere archief (1851-1922) is dan weer gratis. De site lokt vandaag al om en bij 13 miljoen unieke bezoekers per maand. De NYT is zeker niet de enige die in recente jaren afstapte van een (deels) betalend model. Het is een illustratie van het geloof van de uitgevers in de potentiële reclameinkomsten en een mooie barometer van het succes van de online reclame. Paid content werd immers een kreet die vooral succesvol werd in de aanloop van en tijdens de fameuze dot com crash. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address