Search Marketing Tip: Alles wat je moet weten over search marketing

De afgelopen weken bood QueroMedia u een blik in de interne keuken van search marketing met het hoe en waarom van een volledig marketingproject. Deze week zetten we de belangrijkste punten nog eens op een rijtje. En dan kunt u zelf aan de slag!

post-image-3
Bezoekers brengen

SEA of search engine advertising is het plaatsen van online advertenties op de zoekmachines. Een surfer is op zoek naar een product, dienst of informatie en tikt een zoekterm in in een een zoekmachine zoals Google, Yahoo! of MSN. Er verschijnt een advertentietekst en wanneer hij op deze link klikt wordt hij naar de website van de adverteerder gebracht. Het voordeel? De surfer krijgt advertenties op maat te zien en de adverteerder betaalt enkel wanneer zijn advertentie wordt aangeklikt.

Hoe pakt u dit best aan? Organiseer uw campagne in Google AdWords, Yahoo! Search Marketing of een ander advertentieprogramma logisch in campagnes en advertentiegroepen. Kies zo veel mogelijk relevante keywords en sluit zoektermen uit waarvoor u niet wilt verschijnen. Schrijf ‘call-to-action’ advertentieteksten en selecteer een geografisch- en/of taalgebied waarin u wilt adverteren. Zo krijgt uw doelpubliek de juiste advertenties te zien en wordt uw budget optimaal besteed.

SEO, of search engine optimization, zorgt ervoor dat websites ook hoog scoren in de organische resultaten. Dit is een technisch proces dat zowel op als naast de website plaatsvindt. Hier zijn alvast enkele tips: vermijd javascript en flash, voeg meta- en descriptiontags en een sitemap toe. Doe aan linkbuilding: zorg voor links naar uw website die geïnteresseerde bezoekers kunnen opleveren. Voeg tenslotte zo veel mogelijk relevante teksten toe en werk ze geregeld bij, zodat de zoekrobots uw website zien ‘leven’.

Het ideale scenario voor een search marketing project is het inzetten van zowel SEO als SEA. Op deze manier zal uw website ‘zichtbaarder’ worden dan die van uw concurrenten en vergroot u de kans dat uw link wordt aangeklikt.

Nieuwe mogelijkheden

SEO en SEA zijn twee beproefde methodes om van een website een online succes te maken. Maar het zijn niet de enige mogelijkheden: de sociale media bieden nieuwe manieren om uw website een duwtje in de rug geven.

Social media optimalisatie of SMO is een nieuwe vorm van optimalisatie waarbij een website zo wordt opgezet dat hij gemakkelijk in de social websites opgenomen en verspreid kan worden. Social media websites zijn bijvoorbeeld blogs, podcasts en vlogs (video weblogs). Verbeter de linkbaarheid van uw website, vereenvoudig bookmarking en tagging en lever meerwaarde om de sociale media in uw voordeel gebruiken.

Bezoekers omzetten in klanten

Ok, nu hebt u bezoekers naar uw website gebracht. Maar nu moet u ze daar ook zien te houden zodat u ze kunt omzetten naar leads en kopers. Attract en convert, dus. Een lage conversieratio kan verschillende oorzaken hebben: een gebruiksonvriendelijke website, een niet-intuïtieve structuur, een omslachtige aankoopprocedure, teksten die niet overtuigen, etc.

In de eerste plaats is het belangrijk om de huidige website te analyseren. Ga dus na wat de behoeftes van de websitegebruikers zijn en bekijk de website door hun ogen. Naar wat zijn ze op zoek en vinden ze het gemakkelijk? Is de informatie goed gestructureerd? Wat kan er eenvoudiger? Maak met die informatie in het achterhoofd enkele versies van een belangrijke webpagina: herschrijf teksten, verander buttons en afbeeldingen van plaats, grootte en kleur. Test vervolgens deze versies en weeg hen tegen elkaar af. Zo bepaalt u de best converterende pagina en kunt u de conversieratio en de omzet van uw website optimaliseren.

Door uw website te onderwerpen aan een usabilty check kan uw hem beter laten renderen. Een gebruiker zal een website gebruiksvriendelijk vinden als die aan zijn verwachtingen voldoet. In de praktijk zijn er verschillende websiteaanpassingen mogelijk die een grote impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid. Nummer één is een duidelijke navigatie: zorg dat de bezoeker zich kan oriënteren met ‘breadc
Back to top button
Close
Close