Home/Videos Interviews/Jobenquête IAB Belgium en Digimedia.be: tussentijdse resultaten Jobenquête IAB Belgium en Digimedia.be: tussentijdse resultaten Het IAB en Digimedia.be be hielden tijdens de zomervakantie een bevraging bij respectievelijk hun leden en lezers over de vacatures en jobbehoeften in de interactieve sector. De enquête is bij het ter perse gaan nog niet afgesloten (u kunt nog steeds deelnemen via deze link) maar we brengen al een tussentijds overzicht van de belangrijkste trends. 2007-09-05Comment In totaal namen tot dusver 207 respondenten deel aan de exclusief online enquête. Het gros van de deelnemende bedrijven situeert zich in de sfeer van de online en offline reclamebureau’s, webagencies, internetbedrijven, online media en interactieve adverteerders. Een eerste vaststelling is dat het trio ‘Account Manager’, ‘Project Manager’ en ‘Webmaster’ sterk blijft scoren op het vlak van in te vullen functies. Maar ook functies die zich eerder situeren op het vlak van de analyse en optimalisatie van de online inspanningen doen het vrij goed. Denk daarbij ondermeer aan Web analytics experten, SEM specialisten en usability experten. Welke profielen heeft u recent gezocht, of zal u naar op zoek gaan in de nabije toekomst? (Meerdere antwoorden mogelijk) Functie Aantal antwoorden Account manager 81 Project manager 67 Webmaster 44 Overige 41 e-Business manager 37 Web/Content editor 35 Strategic consultant 28 Web architect 26 Online media planner 23 Web analytics expert 23 SEM specialist 21 Usability expert 20 Art director 19 CRM manager 8 Toch betekent dit niet meteen dat bedrijven de strategische rol van bepaalde online disciplines gaan inzien. Zo valt het op dat de gevraagde kennis/ervaring voor Web analytics experten bij de meeste recruteerders van eerder technische aard is. Opmerkelijk omdat efficiënte webanalyse toch evenzeer een kwestie is van marketing en strategisch inzicht, als van techniek. Uit onderstaande grafiek, die voor elke type functie in kaart brengt welke ‘skills’ er gevraagd worden, blijkt duidelijk dat deze vaststelling ook geldt voor SEM specialisten en usability experten. Moeilijk in te vullen In de enquête werd ook gevraagd welke functies het moeilijkst zijn in te vullen. Uiteraard hangen de antwoorden nauw samen met die op de gezochte profielen. Toc Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address