Jobenquête IAB Belgium en Digimedia.be: tussentijdse resultaten

Het IAB en Digimedia.be be hielden tijdens de zomervakantie een bevraging bij respectievelijk hun leden en lezers over de vacatures en jobbehoeften in de interactieve sector. De enquête is bij het ter perse gaan nog niet afgesloten (u kunt nog steeds deelnemen via deze link) maar we brengen al een tussentijds overzicht van de belangrijkste trends.

post-image-3
In totaal namen tot dusver 207 respondenten deel aan de exclusief online enquête. Het gros van de deelnemende bedrijven situeert zich in de sfeer van de online en offline reclamebureau’s, webagencies, internetbedrijven, online media en interactieve adverteerders.

Een eerste vaststelling is dat het trio ‘Account Manager’, ‘Project Manager’ en ‘Webmaster’ sterk blijft scoren op het vlak van in te vullen functies. Maar ook functies die zich eerder situeren op het vlak van de analyse en optimalisatie van de online inspanningen doen het vrij goed. Denk daarbij ondermeer aan Web analytics experten, SEM specialisten en usability experten.

Welke profielen heeft u recent gezocht, of zal u naar op zoek gaan in de nabije toekomst?

(Meerdere antwoorden mogelijk)

Functie

Aantal antwoorden

Account manager

81

Project manager

67

Webmaster

44

Overige

41

e-Business manager

37

Web/Content editor

35

Strategic consultant

28

Web architect

26

Online media planner

23

Web analytics expert

23

SEM specialist

21

Usability expert

20

Art director

19

CRM manager

8

Toch betekent dit niet meteen dat bedrijven de strategische rol van bepaalde online disciplines gaan inzien. Zo valt het op dat de gevraagde kennis/ervaring voor Web analytics experten bij de meeste recruteerders van eerder technische aard is. Opmerkelijk omdat efficiënte webanalyse toch evenzeer een kwestie is van marketing en strategisch inzicht, als van techniek.

Uit onderstaande grafiek, die voor elke type functie in kaart brengt welke ‘skills’ er gevraagd worden, blijkt duidelijk dat deze vaststelling ook geldt voor SEM specialisten en usability experten.
 
Moeilijk in te vullen

In de enquête werd ook gevraagd welke functies het moeilijkst zijn in te vullen. Uiteraard hangen de antwoorden nauw samen met die op de gezochte profielen. Toc
Back to top button
Close
Close