Ogilvy Summer Camp: ROI = Return on Ideal?

Voor de vierde uitgave van zijn Summer Camp heeft Ogilvy vorige week een vijftiental journalisten uitgenodigd in het Paradijs. Zowel letterlijk – in een charmant privé-domein op het Vlaamse platteland – als figuurlijk was het Paradijs het hoofdthema van Ogilvy’s opzet in het kader van zijn inmiddels traditioneel geworden infodag voor de pers*. Het geheel werd vrolijk opgeluisterd door Jan Van Aken, CEO Ogilvy België, en Mie Demin, Strategic Creativity Advocate.

post-image-3
Het Paradijs, of toch een deel ervan, dagelijkse belofte van de adverteerder aan het adres van zijn consument. De perfecte schoonheid, eeuwige jeugd, de zuiverheid in flacons en/of flessen... Een Paradijs dat illusoir, fragmentarisch en van voorbijgaande aard is voor een geblaseerde, sceptische, wantrouwige consument.

De Paradise Shift volgens Ogilvy

Enkel die merken die in staat zijn een sterk ideaal te belichamen, slagen erin het kortstondige te overstijgen om er zich op lange termijn bij hun consument toe te engageren een betere wereld te scheppen. Zij die blijk geven van een diepgaand engagement t.o.v. dat ideaal worden beloond met een gelijkaardige inzet van hun consument voor hun zaak.

De campagnes – en vooral hun neerslag – van Harley Davidson (synoniem van vrijheid voor alle bikers), van Dove (Campaign for real beauty) of nog BP zijn daar perfecte voorbeelden van.

Hoe kan het merk bijdragen tot het scheppen van een betere wereld? Het gaat hier om meer dan een positionering: het is een verantwoordelijkheid en een marketingaanpak waar Ogilvy et FutureLab, die hun denkbeelden terzake voorstelden, de adverteerder warm voor willen maken.

En als de ROI, in plaats van enkel en alleen een Return on Investment te zijn, ook een Return on Ideal werd?

Als de merken, naast de korte termijn-resultaten die onder druk van de trimestriële cijfers vereist zijn, rekening zouden houden met dat engagement van de consument? Als zij hun aantrekkingskracht zouden meten?

In overeenstemming met hun ideaal zouden de merken ook in harmonie zijn met de sociale verantwoordelijkheid die op hen rust, net als wij allen. Ze zouden dan voluit en op lange termijn hun verantwoordelijkheid opnemen jegens hun onderneming, de consument en de wereld die hen omringt.

Het paradijs op aarde...
 
Caroline Maerten (Rolling Talks)
*Tijdens deze infodag stelt Ogilvy zich tot doel zijn visie uit de doeken te doen betreffende de uitdagingen waar marketingcommunicatie voor staat. Er wordt ook een totaalbeeld geschetst van de recentste ontwikkelingen in de wereld van media, consument en merken.

Back to top button
Close
Close