In 2011 zal de online reclame koning zijn in de VS

Volgens een studie, uitgevoerd in de Verenigde Staten door Veronis Suhler Stevenson, een investeringsfonds gespecialiseerd in de communicatie- en media industrie, zouden tegen 2011 de uitgaven voor online reclame de uitgaven voor de geschreven pers overschrijden. En vermits Amerika als voorbeeld dient, mag de Europese interactieve sector zich ongetwijfeld verheugen over de conclusies van dit onderzoek.

post-image-3
Het onderzoek schat dat het totaal communicatie-uitgaven in de V.S. in 2006 gestegen is met 6,8%, om het recordbedrag te bereiken van 885,2 miljard dollar. In de periode 2001-2006 bedroeg de groei van de uitgaven gemiddeld 5,9%. In beide gevallen is deze vooruitgang groter dan die van het BNP. Voor het jaar 2007 laten de gegevens van het eerste semester een groei van de uitgaven vermoeden van rond de 6,4%. Vanaf 2008 zouden de jaarlijkse uitgaven het plafond van duizend miljard moeten overschrijden.

Voor de periode 2001-2006 schat VSS dat de uitgaven voor "alternatieve" reclame gemiddeld met 23,9% per jaar gestegen zijn en 26,53 miljard dollar vertegenwoordigen (met een nog sterkere groei van 36,6% in het laatste jaar alleen), terwijl de uitgaven in de traditionele media in vergelijking slechts op een anekdotische manier stegen: +2,8% op vijf jaar, om het niveau van 183,21 miljard dollar te bereiken in 2006. Wat marketing betreft vertegenwoordigde de alternatieve sector (die de alternatieve marketing omvat, maar ook de sponsoring van amusementsprogramma's enz.) 61,67 miljard dollar in 2006, met een groei die op 15,3% geschat wordt over vijf jaar. Proportioneel gaat de traditionele marketing (direct mailing en promoties) nog altijd met het leeuwendeel lopen, met 192,34 miljard dollar in 2006, maar wel met een groei beperkt tot 4,5% in diezelfde periode.

VSS voorziet voor 2007 uiteraard een voortzetting van die trend. De alternatieve reclame en marketing samen zouden gemiddeld tussen 2007 en 2011 met 17,4% moeten stijgen om te komen tot 197,11 miljard dollar, waarvan 61,98 enkel en alleen voor de online reclame die nu meer lonend is dan de traditionele reclame. Ter vergelijking: de traditionele activiteiten zullen slechts met 3,2% per jaar vooruitgaan om het toch nog altijd indrukwekkende bedrag van 438,99 miljard dollar te bereiken in 2011. Volgens VSS zijn de meest dynamische sectoren in de volgende vijf jaar met name de internetsector, de mobiele diensten, en het sponsoren van amusement.

Wat mediaconsumptie betreft besteedt het Amerikaanse publiek vandaag een vijfde minder van de tijd die het in 2001 besteedde aan de via de lucht gestraalde tv en de geschreven pers; deze media kennen dus een achteruitgang tegenover de programma's die over kabel uitgezonden worden of de videospelletjes (+6,3% consumptietijd in diezelfde periode).
 
In het algemeen heeft de Amerikaanse gebruiker in 2006 een beetje minder tijd besteed aan de media dan in het jaar tevoren (-0,5%), maar het blijft nog altijd een feit dat de gemiddelde Amerikaanse gebruiker volgens VSS niet minder dan 3.530 uren per jaar doorbracht met het zich informeren of ontspannen. Voor VSS duidt dit minder op een desinteresse van de gebruikers dan op de grotere efficiency van de digitale media in vergelijking met hun traditionele evenknie: men besteedt zelden minder dan een half uur aan het kijken van tv terwijl men bijvoorbeeld vaak aan enkele minuutjes genoeg heeft om een video op het internet te bekijken.
 
Bij de professionele gebruikers stelt men dan weer de tegenovergestelde trend vast (gemiddeld +3,2%), dit doordat er bij de bedrijven en instellingen steeds meer gebruik gemaakt wordt van de online platformen en er steeds meer externe informatiebronnen geïntegreerd worden in hun interne processen.
 
 
Eric Mahieu, Inside
Back to top button
Close
Close