Home/Campaigns/Lessen in e-cologie Lessen in e-cologie We kunnen er niet langer om heen: het wordt onherroepelijk warmer…en dat is natuurlijk ook de marketeers niet ontgaan. Na de politiek, die tijdens de laatste campagne collectief een stukje groener werd, zien we nu ook in tal van sectoren het eco-bewustzijn de kop opsteken. Dus kon de ICT-sector niet achterblijven... 2007-08-29Comment Van plan een nieuwe LCD-monitor te kopen? Sony’s eco-award label op de Bravia-reeks kan je misschien overtuigen …Je zinnen gezet op een nieuwe printer? Dan kies je uiteraard voor de meest milieuvriendelijke laser-oplossing, en laat je vervuilende ink-cartridges achterwege. Vormt de keuze tussen Mac of PC nog steeds een dilemma? Voortaan kan – eerder dan design, gebruiksgemak of andere futiliteiten - het groene karakter van een Mac je over de streep halen, zeker na Steve Job’s ‘a greener Apple’ statement eerder dit jaar. Telco-retailers geven je graag een recyclagepremie bij aankoop van een nieuwe GSM. Noem een ICT-exponent, en er is wel een snuggere speler die het marketingbelang van het oprukkende ecologisch bewustzijn inziet. "Hoe dan ook is het collectieve streven naar een milieubewuster samenleving een waardige zaak, al geldt ook hier dat een kritische kijk op het exploiteren van een groen imago omwille van louter commerciële drijfveren aangeraden is".Maar op het web kan het nog groener…daar zien we de bomen amper nog doorheen het oprukkende bos van eco-awareness contests, treehugger-communities, greenblogs, eco-footprint calculators en andere uitwassen. Wie vandaag de dag de mens een groen geweten wil schoppen, doet dat graag op een niet-vervuilende, bij voorkeur interactieve manier, en dan is het web natuurlijk uitverkoren. Wereldwijd zie je ‘climate competitions’ opduiken, waarbij soms hele staten tegen elkaar opbieden in collectieve energiebesparing, uiteraard te volgen op sites met pollutie-weergevende kaarten en andere gimmicks. Wie het vliegtuig nog neemt naar de zon, compenseert zijn vervuilende odyssee zorgeloos achteraf op sites zoals Treeflights.com die je – tegen betaling - de afgelegde airmiles kwijtschelden door bomen te planten. Betalen met je Rabobank creditcard doet letterlijk een duit in het eco-bakje dankzij de ‘klimaatbijdrage’, al is dit privilege voorlopig enkel voor onze Noorderburen weggelegd. Zou het feit dat ze onder de zeespiegel leven er voor iets tussen zitten? Dichter bij huis konden we eerder dit jaar massaal onze eigen ecologische voetafdruk calculeren op de website van de Standaard, terwijl we op e-positief.be ons rijgedrag op groen schakelen, of gelijkgestemde groene zielen carpool-gewijs aan boord nemen via Ikkyoto.be. Wie met zijn – op groene stroom werkende - PC e-mails verstuurt plaatst voortaan een ‘consider the environment’ waarschuwing in zijn footer om printgekke bestemmelingen te bekeren. De vraag is echter of deze collectieve sensibilisatiegolf even ‘duurzaam’ zal zijn als de betrachte energieoplossingen, of eerder een voorbijgaand tijdsfenomeen. Hoe dan ook is het collectieve streven naar een milieubewuster samenleving een waardige zaak, al geldt ook hier dat een kritische kijk op het exploiteren van een groen imago omwille van louter commerciële drijfveren aangeraden is. Want een opzichtig ecolabel op een cartridge met 5% minder toxica kan natuurlijk niet zomaar als een ‘volle eco-aflaat’ beschouwd worden. Tom Willemkens, Prophet (via Inside) Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address