Eco-marketing en internet: de Tandberg-aanpak

Naast een oprechte bezorgdheid over de toekomst van deze aardbol en de beperktheid van de natuurlijke bronnen, is de hele eco-golf van de laatste jaren voor veel bedrijven ook een extra kapstok om hun marketinginspanningen aan op te hangen. Zo zag ik gisteren nog een milieucentrische spot van Opel en zijn recyclagepremie en ook het magazine Time, dat wekelijkse in mijn brievenbus valt, staat de laatste maanden bol van ‘groene’ advertenties van organisaties die je daar doorgaans niet mee associeert: meestal petroleum- en energiebedrijven.

post-image-3
Voor sommige bedrijven (auto’s, transport, energie,…) is een groen tintje aan de communicatie tegenwoordig dus blijkbaar een ‘must’, al is het niet altijd evident natuurlijk: auto’s vervuilen, punt uit.

Voor andere bedrijven is de groene boodschap al wat meer logisch. Neem nu Tandberg, een Noors bedrijf dat ook bij ons een vestiging heeft en actief is in visuele communicatiediensten en –producten, inclusief videoconferencing.

De keuze van het bedrijf voor een groene boodschap (en ook groene filosofie, getuige een aantal projecten van Tandberg) ligt dus wat voor de hand: de reductie van het aantal zakenreizen en meer thuiswerken (hoewel dat ecologisch ook niet echt goed schijnt te zijn) hangen samen met het productaanbod van het bedrijf.

Tandberg heeft al die groene inspanningen nu gebundeld op een website:  www.seegreennow.com.

Daarop vinden we ondermeer een kwis over milieukwesties, het manifest van het bedrijf over het milieu en een tool waarmee bedrijven op basis van een aantal gegevens over hun zakenreizen hun jaarlijkse CO2 uitstoot kunnen berekenen.

Tandberg is slim en laat meteen toe om ook de kosten-  en tijdsbesparing en de verbetering van de 'work/life balance' , wanneer de trips naar het buitenland worden verminderd, te berekenen.

Back to top button
Close
Close