Home/Videos Interviews/Explosieve groei verwacht voor Mobiel Entertainment Explosieve groei verwacht voor Mobiel Entertainment Volgens een recent rapport van het marktonderzoek bureau Informa Telecoms & Media zal de markt van Mobiel Entertainment wereldwijd meer dan verdubbelen in de komende 5 jaar met een verwachte omzet van 38 miljard dollar in 2011. 2007-08-27Comment Voor leveranciers en transporteurs van mobiele muziek-, tv- en videodiensten en mobiele spelletjes liggen nog enkele mooie jaren in het verschiet. Mobiele muziekdiensten blijven populair Mobiele muziek vertegenwoordigt vandaag ongeveer twee derde van de omzet van mobiele entertainment diensten. Deze industrie kende in 1998 een bescheiden start met het aanleveren van monotone beltonen. Zij is de laatste jaren uitgegroeid tot een wereldwijde miljarden business, een sterke bron van inkomsten voor de muziekindustrie. Typisch wordt een onderscheid gemaakt tussen personalisatiediensten (bijvoorbeeld beltonen, ringback-tonen) en consumptiediensten (fulltrack downloads en streaming). Terwijl de personalisatiediensten stagneren, wordt er verder een stevige groei verwacht van de consumptiediensten. Deze groei wordt gedreven door alternatieve prijzen van datatransport, meer bandbreedte en betere, meer gepersonaliseerde zoekrobotten. Mobiele TV en video, de toekomstige ‘killer app’? Mobiele TV en videodiensten worden reeds enkele jaren genoemd als de toekomstige ‘killer app’ voor de mobiele telefoon. Met de opkomst van hoog kwalitatieve schermen, 3G netwerken en aangepaste content zal er wereldwijd ongetwijfeld een significante gebruikersbasis worden opgebouwd. Een positieve stimulans voor mobiele video wordt ook verwacht vanuit de hoek van de Web 2.0 video sharing toepassingen, waarbij de mobiele telefoon steeds meer als oplaadinstrument zal gebruikt worden. Op het massale gebruik van mobiele TV in België zullen we wellicht nog enkele jaren moeten wachten. Voorlopig vormen het prijskaartje van datadiensten, de beperkte penetratie van aangepaste toestellen alsook de onduidelijkheid over de transmissieprotocollen de belangrijkste struikelbrokken. Positief alvast lijkt dat er op dit domein een goeie samenwerking is tussen de mobiele operatoren en de televisieomroepen. Mobiele spelletjes, vooral in Azië heel populair Ondanks het feit dat mobiele spelletjes meer dan 10% van de mobiele entertainment omzet vertegenwoordigen, worden ze hooguit door een beperkte groep van ‘early adopters’ frequent gebruikt. In de meeste Westerse markten heeft hoogstens 5% van de abonnees reeds mobiele spelletjes aangekocht. In de Aziatische markten, met Zuid-Korea en Japan op kop, ligt dat cijfer al heel wat hoger. Voor veel makers van spelletjes zoals Ubisoft en Gameloft nemen de mobiele games nu reeds een hogere omzet in dan de traditionele console games. Deze markt zal verder groeien dankzij ruimere ‘try-before-buy’ mogelijkheden en de opkomst van online, multi-player spelletjes op mobiele platformen. Dat de mobiele telefoon uitermate geschikt is voor de consumptie van entertainment hoeft geen betoog. Om deze industrie in België verder de nodige impulsen te geven zullen aangepaste prijzen voor datatraffiek alsook de versnelde penetratie van multimedia toestellen onontbeerlijk zijn. Nog heel wat werk aan de winkel dus voor de mobiele operatoren, nu zij geconfronteerd worden met dalende inkomsten uit mobiele gesprekken. Uw reacties en commentaren zijn welkom op http://blog.mobileweb.be/ . Danny Lein Over de auteur: Danny Lein is mede-oprichter en gedelegeerd bestuurder van MobileWeb.be, een Belgische leverancier van SMS, MMS en Mobiel Internet oplossingen. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address