Home/Campaigns/YouTube start reclameformaat: gebruikers morren YouTube start reclameformaat: gebruikers morren YouTube is eerder deze week begonnen met voorzichtige reclameformaten. Het gaat om niet-intrusieve boodschappen die verschijnen tijdens het afspelen van een filmpje als een doorschijnende overlay onderaan in de videospeler. Als de kijker er niet op klikt verdwijnen ze na een tiental seconden. Als hij er wel op klikt, stopt het filmpje even tot de advertentie voorbij is. De reacties zijn verdeeld. 2007-08-23Comment De contextuele InVideo advertenties zijn overigens niet echt vernieuwend. Online videosite VideoEgg gebruikt ze al lang. Nogal wat gebruikers van het eerste uur beklagen zich vanzelfsprekend over het feit dat er reclame komt, zondermeer. Waar hebben we dat nog gehoord? Nog anderen, die hun zelfgemaakte filmpjes kunst blijken te vinden, zien de advertenties als het bekladden van een kunstwerk. Not done dus. Maar als we het goed begrijpen is dat een onterechte kritiek: de advertenties zouden niet verschijnen op amateurfilmpjes. Wat er ook van zij: het is een niet-intrusief maar ook niet echt innoverend formaat. En het zal niet het enige zijn. Ook advertenties voor (pre-roll) of na de filmpjes mogen verwacht worden. In the end zal natuurlijk iemand de bandbreedtefactuur moeten betalen. En voor zover wij weten is Google nog steeds een beursgenoteerd bedrijf. En dan moet wat je doet vroeg of laat natuurlijk ook renderen (wat uiteraard ook bij niet-genoteerde bedrijven zo is). En voor de dromers van een gratis en vrije wereld: er is nog altijd niet zoiets als een free lunch. Tot spijt van wie het benijdt. Een overzicht van de klagers in de commentaren van YouTube’s blogpost waarin het bedrijf de input van de gebruikers vraagt. Tja, ook dat is bloggen natuurlijk. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address