Home/Web Analytics/Web Analytics guru Eric T. Peterson: het interview (deel 2) Web Analytics guru Eric T. Peterson: het interview (deel 2) Gisteren postten we het eerste deel van ons interview van Eric T. Peterson. Vandaag in het tweede deel ondermeer de technologische evoluties en de discussie over het wissen van cookies en de accuraatheid van de data. En een niet mis te verstane uitsmijter: “Web Analytics is moeilijk”… Een volledig dossier over Web Analytics vindt u in de komende editie van het magazine Inside (september). 2007-08-22Comment Digimedia: “Wat zijn volgens u de belangrijkste technologische evoluties in de Web Analytics markt, specifiek vanuit het oogpunt van de manier waarop de data worden verzameld, opgeslagen, geanalyseerd en gepresenteerd (datastrategieën, cookies etc….)?”Eric T. Peterson: “Ik ben allicht bevooroordeeld door het feit dat ik met Jim MacIntyre bij Visual Sciences heb gewerkt maar ik denk dat de “data wheels” aanpak zoals die wordt gebruikt door de Visual Sciences toepassing (nvdr: dus niet WebSideStory HBX) de meest innovatieve is die ik ooit heb gezien. De mogelijkheid om massale aantallen data op te slaan en dan op een herhaalde manier resultaten te trekken terwijl men alles laat samenkomen in het “echte” antwoord ondersteunt een ongelofelijke analyse-exploratie-interface. De mogelijkheid van de toepassing om met echte unieke bezoekers te werken – geen abstracte fictie als ‘Dagelijkse Unieke Bezoekers’ die resulteert uit OLAP-kubussen van een vaste omvang - is revolutionair in de sector (nvdr: om deze ietwat technische kwestie beter te begrijpen kunt u een white paper over data wheels downloaden via deze link: http://www.visualsciences.com/download/). Daarnaast houd ik van sommige aspecten van de Google Analytics interface (in het bijzonder hun ‘date compare ‘ functionaliteit) en de eenvoud van de ClickTracks toepassing voor het visualiseren van data en het creëren van ad hoc bezoekerssegmenten”.Digimedia: “En hoe ziet u het probleem van het wissen van cookies?”Eric T. Peterson: “Ik vrees dat de problemen op het vlak van de accuraatheid van de data, waar we mee kampen, op korte termijn niet beter gaan worden. Ik heb een paar klanten die sterk evolueren in de mogelijkheid van hun client om te begrijpen hoe het wissen van cookies de bezoekersaantallen (en andere cookie-gebaseerde metrics) beïnvloedt maar dat is geen oplossing op zich. Ik geloof dat de doorgedreven evolutie naar Web 2.0 en de onvermijdelijke verschuiving naar Web 3.0 enkel de problemen met de accuraatheid van de data nog gaat verergeren, zeker in bedrijven die nog niet genoeg aandacht hebben besteed aan kritische Web Analytics processen als de datavalidatie, end-user educatie en het produceren van analyses (versus het distribueren van rapporten)”.Digimedia: “Wat moeten bedrijven weten op het vlak van de analyse van typische Web 2.0 fenomenen en toepassingen. Zijn er nieuwe parameters nodig voor Web 2.0?”Eric T. Peterson: “Ik adviseer mijn klanten om op een proactieve manier Web 2.0 vraagstukken aan te pakken in plaats van te wachten op een nieuwe parameter, een nieuwe leverancier of een nieuwe feature. Er zijn talrijke oplossingen beschikbaar, zij het geen enkele perfecte, die bedrijven kunnen helpen om de verschuiving naar event-gebaseerde architecturen en gedistribueerde content te vergemakkelijken. Een deel van het probleem is dat te veel bedrijven enkel afhangen van click-stream data om het gedrag van de klant te doorgronden. Ik raad mijn klanten aan om te denken in termen van een ‘Web Site Measurement Ecosystem’, één dat zowel op kwalitatieve (zoals de click-stream, site performantie data,…) als op kwantitatieve (‘voice of customer’, ‘experience replay’,…) data stoelt om het beeld van de bezoeker en het klantengedrag te vervolledigen. De integratie van deze databronnen laat mijn klanten toe om vragen te stellen en te beantwoorden die het hele ‘wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe?’ universum afdekken en die hen helpen omgaan met Web 2.0 technologieën. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address