Home/Videos Interviews/Web Analytics bij de BEL20 bedrijven Web Analytics bij de BEL20 bedrijven Het Brusselse OX2 brengt al een tijdje het gebruik van Web Analytics bij grote Europese bedrijven in kaart. Het doet dat telkens vanuit een specifiek, landelijk, perspectief. Recent liet het bedrijf zijn oog vallen op de ondernemingen uit de BEL20 index, zeg maar de 20 grootste beurgsenoteerde bedrijven in ons land (of eigenlijk 19 sinds Barco er in maart uit verdween). 2007-08-21Comment OX2 keek ondermeer naar welke Web Analytics tools door de verschillende bedrijven uit de BEL20, inclusief Barco, worden gebruikt (een oefening die u voor uw eigen sector desgewenst zelf kunt doen als u even nagaat naar welke trefwoorden u moet zoeken in de broncode van de pagina’s van het te controleren bedrijf, elke web analytics oplossing kan herkend worden aan specifieke termen, zo bevat de code van Google Analytics ondermeer termen als ‘urchin.js’ en ‘urchinTracker’). Uit die analyse leerde OX2 dat van 60 % van de bedrijven uit de BEL20 niet kan achterhaald worden wat het gebruikte Web Analytics systeem is. Of met andere woorden: ze gebruiken geen (zichtbare) Web Analytics tools of maken gebruik van log-gebaseerde oplossingen (die de logbestanden op de servers bekijken, in tegenstelling tot een pagina-tagging systeem). 15 % van de geanalyseerde sites heeft WebTrends draaien, 13 % SiteStat, 8% Google Analytics en 5% NetTracker. Een bedrijf (Fortis) gebruikt overigens twee Web Analytics systemen: Google Analytics en SiteStat. De analyse leert een paar dingen over de Belgische markt. Ten eerste: dat er met 60% van de bedrijven zonder (zichtbare) Web Analytics tool toch wel nog heel wat werk aan de winkel is. Temeer daar het hier om grote ondernemingen gaat die toch heel wat potentieel hebben om hun web analytics processen te integreren in hun algemene business intelligence inspanningen. Anderzijds kun je natuurlijk opwerpen dat veel van die ondernemingen een activiteit hebben die de noodzaak aan Web Analytics minder evident maakt als pakweg bij bedrijven die sterk leunen op de online kanalen. Maar dat is natuurlijk een al te kortzichtige visie op de rol en betekenis van web analytics. Uit de studie van OX2 blijkt ook dat WebTrends nog steeds profiteert van zijn ‘historisch leiderschap’ in ons land. Ook Nedstat (SiteStat) komt hier om dezelfde reden en om redenen van fysieke nabijheid (Nedstat is een Nederlands bedrijf) vaker voor. Google Analytics wordt door twee bedrijven ingezet. Geen onaardige prestatie voor een al bij al toch wel beperkt systeem voor grote bedrijven, dat bovendien op specifieke weerstanden botst bij grote bedrijven (de privacy-vraag bijvoorbeeld). Unica tenslotte is met NetTracker aanwezig op de website van Agfa. Het is interessant om te volgen hoe de gebruikte systemen over de tijd zullen evolueren en hoe de historische leiders WebTrends (ondermeer via distributeur Distrilogie en resellers als OX2, Emakina en LBi) en NedStat (ondermeer via The Reference) daarbij zullen varen. Steeds meer – overwegend – Amerikaanse bedrijven hebben de weg naar Europa gevonden en ook de weg naar België, traditioneel één van de laatste stops na interessantere landen als Duitsland, het VK, Frankrijk en ook Nederland. Zo is WebSideStory – sinds kort herdoopt tot Visual Sciences, het bedrijf dat door WebSideStory werd overgenomen - ondermeer via Edge.be en These Days - sinds enkele jaren marketinggewijs duidelijk actiever op de Belgische markt. Maar het is zeker niet de enige. Zo zal Unica – via Netmagic – dit jaar deelnemen aan de Customer First beurs. En natuurlijk is er ook Google Analytics dat alle beperkingen ten spijt toch goed opgepikt wordt. OX2 is trouwens de eerste gecertificeerde partner van Google Analytics in ons land geworden. En tenslotte is het afwachten wat de nakende komst van de gratis Web Analytics tool van Microsoft, codenaam Gatineau, zal doen (Gatineau zal naar verluidt bezoekerssegmentatie toelaten met behulp van Microsoft zijn LiveID ( het vroegere Microsoft Passport). Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address