Skype, bedrijfsblogs en crisiscommunicatie

Het ziet er naar uit dat internettelefoniedienst Skype na meer dan twee dagen duchtige verbindingsproblemen eindelijk terug naar behoren functioneert. Een bug gooide sinds eind vorige week duchtig roet in het eten bij Skype. Pas zaterdag raakte het probleem, dat donderdag begon, opgelost.

post-image-3
Vandaag geeft het bedrijf volledige tekst en uitleg geven bij de problemen op zijn blog waar Villu Arak ondermeer het volgende zegt: “On Thursday, 16th August 2007, the Skype peer-to-peer network became unstable and suffered a critical disruption. The disruption was initiated by a massive restart of our user’s computers across the globe within a very short timeframe as they re-booted after receiving a routine software update. The abnormally high number of restarts affected Skype’s network resources. This caused a flood of log-in requests, which, combined with the lack of peer-to-peer network resources, prompted a chain reaction that had a critical impact” (volledige post op http://heartbeat.skype.com/2007/08/what_happened_on_august_16.html).

Van in het begin gaf Skype frequente updates op zijn Heartbeat-blog. Een communicatie-aanpak die er voor zorgde dat de Skype-community al bij al vrij begrijpend reageerde op het voorval. Al kan dat natuurlijk ook te maken hebben met het alternatieve en verneuwende imago van de Skype-oprichters die de wereld ondermeer ook Kazaa schonken.

Toch rest de vraag wat de impact van de problemen zal zijn voor Skype.
Back to top button
Close
Close