Search Marketing Tip: haal meer uit je website met Website Analytics

Website analyse is de rode draad door elk search marketing project. Want meten is weten en het analyseren van je website kan zorgen voor nuttige informatie om de return te verbeteren. QueroMedia zet een aantal tips op een rijtje, zodat je meer uit je website kan halen!

post-image-3
Heb je er al eens bij stilgestaan hoeveel verkopen je website misloopt door een slecht design, een verwarrende navigatie of onaantrekkelijke teksten? Of hoeveel klanten je niet contacteren omdat ze niet meteen een telefoonnummer kunnen vinden? Hoe gehecht je ook bent aan je website, alles kan beter. Maar als je dan toch aanpassingen doet, baseer je ze best op objectieve informatie.

Een analysesysteem voor je website is daarom essentieel. Website analytics verzamelt nuttige info over de trafiek op een website en zorgt voor inzicht in het succes van je internet marketingcampagnes, de conversiepatronen van websitebezoekers, de kwaliteit van de webinhoud en andere belangrijke aspecten. Het installeren en het opzetten van een website analyseoplossing vergt echter een goed inzicht in wat belangrijk is of kan zijn voor je website. Hier zijn alvast enkele richtlijnen op een rijtje:

Definieer je online marketing doelstellingen

Het is belangrijk om vooraf de doelstellingen van je website en de bijhorende marketingcampagnes te bepalen. Is de website van je bedrijf vooral informatief, wil je leads genereren voor je verkoopsteam of is het een e-commerce en dus verkoopgeoriënteerde site? Ook al lijken deze doelstellingen vaak vanzelfsprekend, zorg voor een duidelijke definiëring zodat je er steeds naar kan teruggrijpen.

Vertaal je online marketing doelstellingen naar KPI’s

KPI’s of Key Performance Indicators zijn de parameters die worden gebruikt om de prestaties van een website te evalueren. Mogelijke web analytics KPI’s zijn het aantal conversies, de verhouding van nieuwe ten opzichte van terugkerende bezoekers, het aantal pagina’s dat wordt bekeken per bezoek, etc. Met een website kunnen gelijktijdig verschillende doelstellingen worden nagestreefd: bereik, acquisitie, conversie en retentie. Het is dan ook interessant om KPI’s te omschrijven in functie van de verschillende doelstellingen. Een goede definiëring van je online marketing doelstellingen en de bijbehorende KPI’s is cruciaal om web analytics met succes in te zetten als meetinstrument voor je website en online marketingcampagnes.


Kies een website analyse oplossing

Er zijn heel wat verschillende website analytics oplossingen op de markt, van eenvoudig tot erg uitgebreid. Afhankelijk van de doelstellingen van je website, de complexiteit ervan en de rol van het online aspect binnen je bedrijf kan je de oplossing kiezen die het best bij je past. Als je wilt proeven van web analytics kan je dit vrij risicoloos doen met Google Analytics. Het is een goed systeem dat bovendien volledig gratis is.

Genereer de juiste rapporten en interpreteer ze

In een analysetool zoals Google Analytics kan je onder meer trechters instellen voor bepaalde processen die bezoekers moeten doorlopen, zoals een aankoop, inschrijving of informatieaanvraag. Zo kan je zien in welke stap van het proces ze afhaken en de nodige aanpassingen doen. Web analytics biedt dus een concreet antwoord op concrete vragen die het succes van je website drastisch kunnen beïnvloeden.

De juiste rapporten maken en het interpreteren ervan is dus het échte werk. Aan de hand van deze rapporten krijg je inzicht in je website en de websitebezoekers, zodat je de juiste beslissingen kan nemen voor de aspecten van je website die aan optimalisatie toe zijn. Deze optimalisatie is een cyclisch proces van meten, aanpassen, opnieuw meten, aanpassen, etc. Neem dus de tijd om vertrouwd te raken met het analysesysteem dat je gebruikt. Het vaak verrassende resultaten opleveren!

Back to top button
Close
Close