Navigatie : is Navteq de volgende overnameprooi?

Toen we vorige week schreven dat TomTom zijn overname-oog heeft laten vallen op Tele Atlas, was de onvermijdelijke vraag die opdook ‘wat zal de invloed zijn op Tele Atlas zijn concurrent Navteq?’. Een analist ziet een gelijkaardig scenario: overname dus. En de naam van de eventuele bieder kent hij ook al.

post-image-3
We schreven het vorige week al: het wordt stilaan onvermijdelijk om op deze website ook te gaan praten over GPS’en en persoonlijke navigatie.

De werelden van de vaste en vooral mobiele data (mobile internet) en van de persoonlijke navigatie groeien immers naar elkaar toe, zoals de vele webgebaseerde initiatieven die locatiegebaseerde diensten aanbieden, bewijzen.

Alle online segmenten worden door die toenadering beïnvloed: online reclame, e-publishing, social networking communities, online handel, noem maar op. Maar ook de hardwareboeren (PND’s versus smartphones) worden er door beïnvloed.

Het naar elkaar toegroeien van die werelden zorgt voor een schaalvergroting en strategische acquisities. Zo neemt TomTom Tele Atlas over, als alles goed is.

Maar wat dan met Navteq, die andere speler in het kaarten-universum? Als TomTom Tele Atlas overneemt, ligt de naam van een eventuele overnemer voor dat bedrijf voor de hand: Garmin, de GPS-fabrikant die al langer samenwerkt met Navteq.

Dat concludeerde ook een analist die daarmee prompt het Navteq-aandeel deed stijgen.

Al zien wij zelf nog andere mogelijke pistes dan Garmin. Zo zouden we niet van onze stoel vallen mocht ook een online speler of een speler uit de mobiele wereld zich roeren in een eventueel overnamespel rond Navteq. En dan kom je al snel uit bij namen in de stijl van Google of Nokia. Het zijn natuurlijk speculaties maar beide scenario's zouden even plausibel zijn als een acquisitie door Garmin. De toekomst zal het uitwijzen.

De mening van de analist lees je op Forbes.

Back to top button
Close
Close