Veiligheidsgevoel creëren blijft uitdaging voor online handelaars

De Standaard schrijft vandaag over een onderzoek dat werd uitgevoerd door Research Solution, in opdracht van Citibank, naar online betalingen in ons land.

post-image-3
Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de surfers nog nooit online kocht uit vrees voor veiligheidsrisico’s.

Veiligheid blijft dus een belangrijke rem op de ontwikkeling van de online handel.

Het is een bekend gegeven en een uitdaging voor de sector. Research Solution vond dat amper 29% van de Belgen al eens iets online kocht. Daartegenover staat dat 37% van de bevolking aan online bankieren doet.

De veiligheid van de online banking-systemen wordt dus hoger ingeschat dan die van online shoppen.

Men besluit daaruit dat het veiligheidsgevoel op websites van banken groter is dan dat op websites van online handelaars.

Dat kan deels kloppen al zijn er allicht nog andere factoren in het spel.

Ten eerste is het vaak zo dat de gepercipieerde veiligheid afhangt van het merk: de e-commerce websites van bekende handelaars in de offline wereld en van bekende online spelers (denk aan Amazon) staat voor velen minder ter discussie dan die van minder bekende aanbieders.

Bovendien is er een verschil tussen de beveiligingsaanpak van online bankieren versus online handel. De meeste banken bieden vandaag in ons land allerlei oplossingen aan die de beveiliging versterken. Denk aan de vele Digipas-systemen (ondermeer van Vasco) waarbij de pincode en dergelijke meer noodzakelijk zijn.

In elk geval: online handelaars dienen bij het ontwerpen van hun websites nog meer rekening te houden met de onveiligheidsgevoelens van de consument. Het opbouwen van vertrouwen is geen optie maar een cruciale voorwaarde die van in de reflectiefase bij de bouw van een site moet meegenomen worden.

De nodige disclaimers, labels en verduidelijkende content (bijvoorbeeld in FAQ’s) over veiligheid zijn elementair. Ook meer sociale functies zoals aanbevelingen en ervaringen van gebruikers zijn een goed idee.

Je leest meer over het onderzoek op de website van De Standaard.

Back to top button
Close
Close