Home/Search Engine/Search Marketing Tip: Attract & convert Search Marketing Tip: Attract & convert In dit digitale tijdperk is het een goed idee om je bedrijf, product of dienst online te promoten en te verkopen. Dit heeft verschillende voordelen: er komen duizenden websitebezoekers die je bedrijf leren kennen, je doet aan branding en de merkbekendheid groeit. En hopelijk bestellen die bezoekers de producten of diensten die je aanbiedt, want daar is het eigenlijk allemaal om te doen. Want enkel het aantrekken van websitebezoekers is niet genoeg: ze moeten aangespoord worden om iets te kopen. Maar hoe krijg je hen zo ver? 2007-07-30Comment Om hier een antwoord op te bieden ontwikkelde QueroMedia conversie optimalisatie, of de kunst van het aantrekken en converteren. Je kan maandelijks duizenden bezoekers op je site hebben, maar als die je producten niet bestellen heb je er weinig aan. Je moet van die bezoekers prospecten en klanten maken. De bezoekers op je website moeten aangespoord worden om iets te doen op je website. Ze moeten een actie te nemen en converteren. Een conversie kan een online aankoop zijn, het invullen van een contactformulier of het inschrijven op een nieuwsbrief. Conversie optimalisatie onderzoekt daarom de usability of gebruiksvriendelijkheid van een website, voert testen uit en optimaliseert. Zo wordt het potentieel van de webiste maximaal benut. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, denk je? Hier zijn alvast een paar tips. Een lage conversieratio - het percentage van je bezoekers die ook effectief een lead genereren - kan verschillende oorzaken hebben: een gebruiksonvriendelijke website, een niet-intuïtieve structuur, een omslachtige aankoopprocedure, teksten die niet overtuigen, etc. In de eerste plaats is het belangrijk om de huidige website te analyseren. Ga dus na wat de behoeftes van de websitegebruiker zijn en bekijk de website door hun ogen. Waarnaar zijn ze op zoek? Hoe kan je die informatie goed structureren? Welke hindernissen komen ze op de website tegen? Wat kan er eenvoudiger? Een duidelijk antwoord op deze vragen is al een hele stap in de goede richting. Er kunnen verschillende zaken getest worden: de volledige website, het aankooptraject of één belangrijke pagina. Zo’n belangrijke pagina is bijvoorbeeld het contactformulier of de verschillende pagina’s die de potentiële klant doorloopt om uiteindelijk tot een aankoop te komen. Verander de grootte, kleur en plaats van buttons, foto’s en tekstblokken. Of neem de teksten onder de loep en herschrijf ze waar nodig. Je kan nuttige informatie toevoegen, overbodige elementen verwijderen en de websitestructuur een opknapbeurt geven. Deze relatief kleine veranderingen kunnen een enorme impact hebben op het aantal conversies. Het gebruik van een websiteanalyse tool tijdens het volledige conversie optimalisatieproces is erg belangrijk. In de analysefase kan zo het websiteverkeer bestudeerd worden en gedurende het hele traject kan de reactie van de gebruikers op de doorgevoerde veranderingen worden gemeten. Er kan voortdurend getest en aangepast worden tot de best converterende websiteversie wordt aangewezen. Deze Digimedia search marketing tips worden u aangeboden door QueroMedia. Bent u ook geïnteresseerd om het aantal websiteconversies - en dus ook de omzet - te zien stijgen of zelfs verdubbelen? Surf naar http://www.queromedia.com/. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address