Home/Campaigns/Yahoo koerst af op een overname, Google resultaten stellen teleur Yahoo koerst af op een overname, Google resultaten stellen teleur Yahoo is een prooi voor een overname en de meest evidente kandidaat is Microsoft. Dat is toch de opinie van heel wat analisten nadat het bedrijf alweer met teleurstellend nieuws op cijfervlak komt. Yahoo verlaagde deze week immers zijn financiële verwachtingen voor het hele jaar na opnieuw tegenvallende kwartaalresultaten. 2007-07-20Comment Yahoo heeft met verschillende factoren te kampen, waarvan een groot deel extern aan het bedrijf zijn. Op zoekmotorvlak is er Google dat zijn hegemonie steeds verder uitbouwt (al zijn er ook berichten over een sterke groei van het aantal zoekopdrachten op de zoekmotor van Microsoft) en op display ad vlak is er de vaststelling dat er steeds meer websites bijkomen die dingen naar advertentiedollars (denk aan de explosie van 2.0 communities en social networking sites als MySpace en YouTube bijvoorbeeld). Maar ook kleinere publishers doen het goed: zij bieden vaak scherpere condities voor betere resultaten (en allicht dat ook de spelers in het media-landschap hun aankoopgedrag meer diversifiëren, eerder dan te opteren voor de veilig keuze van de online massamedia). Ook bij Google is het overigens niet al rozengeur en maneschijn. Gisteren nam het aandeel van Google een duik (meer dan 7 %) nadat bekend raakte dat het bedrijf zijn winstverwachtingen voor dit kwartaal niet haalt, een opmerkelijk bericht uit het Google-kamp dat doorgaans enkel met goed nieuws komt aandraven. Volgens Google CEO Eric Schmidt heeft één en ander te maken met hoger dan verwachte operationele kosten, ondermeer op HR-vlak en niet, zoals meer het geval is bij Yahoo, met tegenvallende verkoopscijfers. Ondertussen postte Emarketer een berichtje waarin het enkele voorspellingen doet over de verwachte resultaten van zowel Google als Yahoo voor dit jaar. Daaruit blijkt een procentuele groei voor Google (in verhouding tot de totale bestedingen inzake online reclame in de VS) maar een daling voor Yahoo. En dat gooit extra olie op het overnamegeruchten-vuur. Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address