Mobiel zoeken: het wordt belangrijk (al kijken we niet op enkele miljarden dollars)

Eergisteren had ik in het Leuvense een zakelijke afspraak. Probleem: er was een misverstand over de plaats van afspraak. Helaas had ik het GSM-nummer van mijn afspraak niet bij. Gelukkig beschik ik over een (ondertussen al oude) smartphone met internetmogelijkheden. Even Google openen, de naam van mijn contactpersoon opsnorren, doorklikken naar zijn site en contactgegevens opzoeken. Mobiel zoeken, kunnen we nog zonder?

post-image-3
Ik in de meeste gevallen wel. Met uitzondering van die sporadische situaties zoals net besproken. Maar het is duidelijk dat Mobile Search met de nieuwste generaties smartphones en dito verbindingstechnologieën voor een belangrijke doorbraak staat.

En dan hadden we het nog niet eens over de echte geldelijke inzet: location-based advertenties.

Een én ander is ook de mensen van Emarketer.com niet ontgaan. Ze schreven er eerder deze week dat het momenteel drummen is van de telco’s, GSM-fabrikanten, uitgevers en andere internetbedrijven om de ‘kampioen van de mobile search’ te worden.

De inzet is dan ook aanzienlijk. Afhankelijk van de bron spreken we van een markt van ergens tussen de 1,5 miljard USD tegen 2011 en meer dan 11 miljard USD tegen 2008.

Lachen natuurlijk als je zo een verschillen in prognoses ziet maar, soit, u weet wat we bedoelen: mobile search is big.

Het interessantste aan die uiteenlopende prognoses is overigens dat het een duidelijke indicatie is dat het koffiedik kijken is vanwege nog geen mature markt. Of in het Vlaams: er zijn nog mogelijkheden voor wie zich op het mobiele zoekpad wil begeven. Al moet je natuurlijk van erg goeden huize zijn om de klassieke zoekgiganten (of beter: die ene zoekgigant) van de kampioenstitel af te houden.

Wie er op een zomers terrasje bij een glas Pastis eens willen over nadenken surft naar deze link.

Back to top button
Close
Close