Social Media Optimalisatie: de wereld voorbij de zoekmachines

In de search marketing tip van deze week brengt QueroMedia de wereld van de sociale media in kaart. Is de zoekmachines bespelen de enige manier om een website goed te laten presteren? Het antwoord is – natuurlijk - nee. Op de weg naar (website)succes liggen de nieuwe mogelijkheden voor het oprapen. Voorbij de grenzen van Google, Yahoo! en MSN liggen de Social Media. Je hoeft je niet te beperken tot een advertentiecampagne of een rits websiteaanpassingen. Geef de online community een duwtje in de juiste richting en zij legt the extra mile voor jou af.

post-image-3
In een van onze vorige tips haalden we het onderwerp social media optimalisatie al kort aan. Social media optimalisatie of SMO - een term die vorig jaar werd gelanceerd - is een nieuwe, aanvullende vorm van website optimalisatie. Social media optimalisatie zorgt voor het verhogen van de linkbaarheid van websites in sociale media zoals blogs, podcasts en vlogs (video weblogs). Bovendien wordt ook de zichtbaarheid verhoogd in gespecialiseerde social media search engines zoals Technorati. De idee erachter is dat zoekmachines niet langer de enige websites zijn die voor druk verkeer zorgen. Het doel is dan ook om de website zo op te zetten dat hij gemakkelijk in die social websites opgenomen en verspreid zal worden.

Social media maken gebruik van de collectieve kracht van de online community. Het menselijk oordeel speelt dus een fundamentele rol. Er zijn veel verschillende types social media websites, van eenvoudige gedeelde bookmarks, het taggen van inhoud met descriptieve labels tot een combinatie van menselijke intelligentie en computeralgoritmes. Welke netwerken leveren dan bezoekers? In de eerste plaats is er de blogosphere, de wereldwijde gemeenschap van weblogs. Hiertoe behoren Myspace, Google blogspot, Technorati (een zoekmachine voor blogs) en vele andere.
 
Social bookmarking websites zoals Del.ici.ous en StumbleUpon werken met gedeelde bookmarks: wanneer gebruikers een bepaalde pagina opslaan als bookmark of favoriet, stemmen zij voor die pagina. Websites zoals Digg, Reddit en eKudos nodigen bezoekers uit om op het plaform zelf te discussiëren over de geposte artikels.
 
Andere social media websites maken het dan weer mogelijk om zelf gegenereerde content online te zetten en te delen met andere internetgebruikers. De bekendste zijn YouTube, Flickr en Twitter. Websites zoals Friendster, Reunion, Classmates en LinkedIn geven surfers de mogelijkheid om in contact te blijven met vrienden en nieuwe mensen te leren kennen. Nog andere bekende websites zoals Wikipedia en Squidoo geven je een platform om kennis te delen door pagina’s te schrijven over een onderwerp waar jij in thuis bent.

Hoe zorg je er nu voor dat je website zichtbaar wordt op al deze social media? Hieronder vind je enkele tips.

Verbeter de linkbaarheid

Zorg ervoor dat je website aantrekkelijk genoeg is om naar te linken. Hierbij zijn de inhoud, het design en de gebruiksvriendelijkheid erg belangrijk. Start bijvoorbeeld een blog, biedt white papers aan of schrijf een nieuwe nuttige (gratis) plugin. Zorg ervoor dat de inhoud van je website regelmatig geupdated wordt.

Maak tagging en bookmarking eenvoudig

Nodig je websitebezoekers uit met een bookmark me-knop. Zorg er niet enkel voor dat zij je website inhoud gemakkelijk kunnen toevoegen aan sites zoals Del.icio.us, maar geef ook suggesties om een pagina te taggen.

Zorg voor meerwaarde

Zorg ervoor dat jij de belangrijkste informatiebron wordt binnen jouw sector. Update je website, schrijf regelmatig nieuwe artikels en link ook naar andere bronnen, zelfs naar concurrenten. Dit zal uiteindelijk leiden tot extra links en betere zoekmachineresultaten.

Neem deel aan de juiste communities en blijf vernieuwen

Social media veranderen voortdurend. Volg nieuwe websites en producten op de voet, experimenteer en blijf vernieuwen. Zorg ervoor dat je een autoriteit w
Back to top button
Close
Close