Forrester brengt de Europese online marketingevoluties in kaart

Forrester heeft onder de noemer ‘European Online Marketing Tops €16 Billion In 2012’ een rapport gepubliceerd waarin het zijn licht werpt op de evoluties inzake de online marketingbestedingen en –trends in Europa.

post-image-3
Uit het obligate cijferwerk onthouden we dat Forrester verwacht dat de bestedingen inzake online marketing (e-mail + search + display advertising) tegen 2012 zullen meer dan verdubbelen in vergelijking met 2006 (van 7,5 naar meer dan 16 miljard euro). Forrester verwacht dat tegen dan de online marketingbestedingen 18 % zullen uitmaken van de totale mediabestedingen.

Interessanter dan de cijfertjes zijn de evoluties en natuurlijk de redenen van die blijvende groei. Forrester vroeg het aan de marketeers zelf. En uit die bevraging blijkt dat marketeers eenvoudigweg beginnen te doen waar de sector al jaren op wijst: het gedrag van de consument volgen. En die vertoeft gemiddeld steeds meer online. Zo simpel is dat.

Forrester staaft die evoluties door bijvoorbeeld te stellen dat 36% van bevraagde Europese consumenten beweren dat ze minder TV kijken vanwege meer online. En door met harde data te wijzen op wat Forrester de ‘erosie’ van de verschillende soorten reclame noemt. Zo stelt Forrester dat 67 % van de online consumenten niet gelooft dat adverteerders de waarheid vertellen in reclame. Wat ons eerder doet afvragen waarom de rest dat in hemelsnaam wel doet maar we wijken weer af.

Verder lezen we dat 34 % van de online consumenten geen bezwaar tegen reclame heeft als die aan hun interessesfeer appeleert. 40% vertrouwt prijsvergelijkingssites en 36% stelt zijn vertrouwen in ‘peer’ besprekingen: de opinie van andere consumenten dus. Het is natuurlijk koren op de molen van het pleidooi voor een meer gepersonaliseerde, authentieke en participatieve aanpak met thema’s als WOM en blogs hoog in het vaandel.

Of met andere woorden: meer online doen betekent niet noodzakelijk meer budgetten naar display ads verschuiven maar ook al eens gaan kijken naar de manieren om conversaties, met excuses voor de term, aan te wakkeren met en tussen mensen van vlees en bloed (zij het dan virtueel).

Wie het rapport wil bestellen surft naar hier.

Back to top button
Close
Close