Consumer electronics: wie zoekmotort, spendeert meer

Eind vorige maand kondigden Yahoo! en het Californische ChannelForce de resultaten van een kersvers onderzoek aan waaruit blijkt dat kopers van consumentenelektronica, die voorafgaand zoekmotoren gebruiken om info op te snorren, achteraf meer spenderen in de elektrozaak dan kopers die niet online zochten.

post-image-3
Een aantal blogs pikten de studie nu op en een lezer maakte er ons attent op.

Uit het onderzoek blijkt dat heel veel kopers van ‘consumer electronics’ gebruik maken van zoekmotoren vooraleer daadwerkelijk een aankoop te verrichten in een (offline) winkel.

Bovendien blijken die zoekmotorende consumenten ongeveer 10% meer te spenderen als ze uiteindelijk een aankoop verrichten.

Zoekmotorgebruikers spenderen niet alleen meer: ze zijn ook beter geïnformeerd en voorbereid (wat nogal wiedes lijkt).

De studie was overigens niet gebaseerd op een online enquête maar op interviews in een aantal belangrijke elektrozaken in de VS, genre Circuit City en Best Buy.

Nog een interessante vaststelling: internet is de belangrijkste informatiebron voor digitale camera’s en TV’s. De belangrijkste online bronnen zijn daarbij de websites van retailers (73%), de sites van fabrikanten (68%) en zoekmotoren (49%). Dat vinden we overigens een beetje vreemd: we hadden een hoger percentage voor de zoekmotoren verwacht. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat veel Amerikaanse retailers heuse informatieve pareltjes aanbieden. Een les voor lokale retailers: relevante diensten (kijk maar naar de twee aangehaalde voorbeelden met hun talloze shoppinghulpjes) en degelijke content kan het verschil maken…

Persbericht en meer info op deze link.

Back to top button
Close
Close