Google neemt Postini over

Als we je zouden vragen waar Google voor staat zouden allicht snel termen opduiken als reclame en informatie zoeken. Google is natuurlijk veel meer dan dat maar in de eerste plaats denk je toch meteen aan Google als de leverancier van advertentieoplossingen en Google als leverancier van fijne webapplicaties voor de massa. Of met andere woorden: Google associeer je niet meteen met oplossingen voor bedrijven (adverteerders uitgezonderd dan).

post-image-3
En toch is dat één van de ambities van Google, zoals onlangs nog bleek uit zijn samenwerking met on-demand CRM-leverancier Salesforce.com.

Google wil een plaatsje in de lijst met leveranciers van on-demand of webgebaseerde toepassingen voor het bedrijfsleven. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de toepassingen uit Google Apps, allicht slechts een voorsmaakje van wat we allemaal nog mogen verwachten.

Enkele jaren geleden, nog voor de fameuze dotcom crash, kreeg het model van on-demand software de wind van voren: veel Application Service Providers van het eerste uur mochten de boeken  neerleggen.

Maar sindsdien is er veel veranderd: denk opnieuw aan Salesforce.com (en in zijn kielzog zowat elk zichzelf respecterend CRM-bedrijf) en de vele andere leveranciers van web-based diensten, ondermeer in de sfeer van collaboration, content Management, marketing en nog veel meer.

Een van de heikele punten bij de adoptie van on-demand en webgebaseerde diensten en software door de bedrijfswereld  blijft beveiliging en compliance.

Maar ook daar zorgt Google nu voor een antwoord. Google heeft namelijk Postini overgenomen, een bekend aanbieder van diverse security-oplossingen. Postini heeft ondermeer oplossingen voor de security-uitdagingen waar u en ik voor staan: denk maar aan het beveiligen van het e-mail verkeer. Maar Postini heeft ook een resem oplossingen op het vlak van het encrypteren, veilig bewaren etc…van bedrijfskritische gegevens en toepassingen (o.m. over communicatiesystemen als e-mail en IM).

Bescherming van de bedrijfsassets en er voor zorgen dat bedrijven in orde zijn met de regelgeving op het vlak van compliance dus.

Of met andere woorden: een extra verkoopsargument voor Google om door te dringen tot in het bedrijfsleven met on-demand applicaties.

Google Apps wordt overigens met naam en toenaam genoemd in de communicatie rond de overname.

Lees meer op deze link: http://www.postini.com/goog/google.php

Back to top button
Close
Close