De Nederlandse SEM-markt in kaart gebracht

Nederlands Digimedia-bezoeker Eduard Blacquière maakt ons attent op een marktonderzoek dat hij verrichtte naar de Nederlandse Search Engine Marketing markt anno 2007. Blacquière deed dit in het kader van zijn studie Small Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam.

post-image-3
De studie, die gebaseerd is op 24 interviews, wijst op een jonge, ongestructureerde en dus ondoorzichtige markt met weinig onderscheidend vermogen bij de verschillende aanbieders. Voor de afnemers is het dus allesbehalve evident om de juiste partner te kiezen. Het enige onderscheidend vermogen dat Blacquière vaststelde is de schaalgrootte van de SEM-bureaus.

Een en ander betekent anderzijds natuurlijk ook dat er ‘gaten in de markt’ zijn die kunnen ingevuld worden door bureaus met een welomlijnde strategie.

Blacquière stelde ook vast dat de bestedingen inzake Search Engine Marketing in Nederland momenteel geschat worden op ongeveer de helft van de totale online reclamebestedingen, zijnde een markt van zowat 200 miljoen euro, aldus de samenvattende blogpost over de studie.

Blacquière publiceert in het 55 pagina’s tellende PDF-rapport van zijn marktonderzoek ook een aantal interessante voorspellingen over de evoluties in het SEM-bureau-landschap.
 
Back to top button
Close
Close