Web Analytics: het belang van de KPI`s

Key Performance Indicators zijn financiële en niet-financiële meeteenheden waarmee bedrijven hun objectieven kwantificeren en afmeten aan de strategische doelstellingen en performantie van een bedrijf of een specifiek onderdeel van het bedrijf, zoals de online activiteiten. Ze worden traditioneel veel gebruikt in Business Intelligence. Vermits Web Analytics steeds meer wordt gezien als een vorm van online Business Intelligence, is het logisch dat er ook in Web Analytics steeds meer naar KPI’s wordt gekeken.

post-image-3
Uiteindelijk valt of staat een bedrijf met zijn klanten. Zij zijn het die er voor zorgen dat een onderneming draait. Web Analytics analyseren de klant uit een online perspectief. Maar dat perspectief moet worden geïntegreerd in het totaalplaatje van de klant in al zijn contactmomenten met het bedrijf, online en offline.
 
SMART

Het definiëren van de relevante KPI’s is dus een cruciale oefening. Bij de keuze van de juiste KPI’s hanteert men in de literatuur wel eens het acroniem SMART.

Dat staat voor:

- Specific. Hanteer concrete, werkbare KPI’s die voldoende specifiek zijn voor wat u wilt meten.

- Measurable. Een KPI moet uiteraard meetbaar zijn of met andere woorden: alle onderdelen van de formule moeten in kaart kunnen gebracht worden.

- Achievable. De doelstellingen moeten haalbaar zijn

- Realistic. De vastgelegde parameters moeten realistisch zijn.

- Timely. De KPI is gerelateerd aan een bepaalde tijdsduur.

Er bestaan talloze KPI’s. Ze hangen immers af van de aard van de activiteiten, de strategische doelstellingen en het geanalyseerde onderdeel van de bedrijfsvoering.

Zo zijn er andere KPI’s nodig voor online handelaars als voor industriële bedrijven en zijn er andere KPI’s nodig voor het online gedeelte van de business als voor ongeveer het logistieke aspect van het bedrijf. De belangrijkste KPI’s voor het management van een bedrijf focussen op parameters rond verkoop, financiële parameters, klantenwerving, voorraadrotaties en klantenbehoud.

Het is belangrijk om zowel KPI’s uit te werken die de toestand van het bedrijf op korte als op middellange en lange termijn monitoren.

Typische KPI’s zijn bijvoorbeeld het aantal nieuw verworven klanten, het netto resultaat per nieuwe klant, de omzetstijging per bestaande klant, de verhouding tussen debiteuren en crediteuren en zo meer. In een webomgeving zijn deze KPI’s ook erg belangrijk. Uiteraard worden ze hier meer afgemeten aan de online inspanningen, afhankelijk van de doelstellingen van de website of online business.

E-commerce

De doelstellingen van e-commerce websites liggen voor de hand: zoveel mogelijk producten of diensten verkopen via het online kanaal. Bedrijven doen aan online handel om nieuwe klantensegmenten aan te boren, meer klanten te bereiken dan via hun offline kanalen mogelijk is etc...

Vaak liggen ook kostenbesparende overwegingen aan de basis van de online handel. Selfservice en automatisering van de transacties schakelen immers de dure tussenpersoon uit.

Door de rechtstreekse link tussen de website en de winst van het bedrijf behoren e-commerce websites traditioneel tot de grootste gebruikers van geavanceerde Web Analytics oplossingen.

De mate waarin een e-commerce website zijn commerciële doelstellingen realiseert, hangt af van verschillende parameters:

- Hoeveel bezoekers komen er op de website terecht (bereik): dit heeft te maken met ondersteunende marketinginspanningen, zoekmotorpositionering, mond-aan-mond reclame, de relevantie van het aanbod en zo meer.

- Hoe worden de producten voorgesteld: is het catalogussysteem efficiënt, is er een werkende interne zoekmotor, worden de promoties op de juiste plaats en manier geserveerd aan de bezoekers.

- In welke mate slaagt de site er in de bezoekers snel tot op de gewenste plaats te krijgen (de online shop): dit heeft te maken met de kwaliteit van de site op verschillende vlakken: de inhoud, de navigatie, promoties, de betrouwbaarheid, de aantrekkelijkheid.
Back to top button
Close
Close