Search Marketing Tips: Search Engine Advertising (tip 3 van 8)

Hoe zorg je ervoor dat je enkel diegenen aantrekt die ook echt geïnteresseerd zijn in de diensten of producten die je aanbiedt? Deze vraag kwelt elke adverteerder die sloten advertentiebudget ziet verdwijnen. Het antwoord is eenvoudig: adverteer op zoekmachines! Je koopt zoektermen die advertenties oproepen als ze worden ingetikt in zoekmachines. Wanneer de zoeker op de advertentie klikt wordt hij zo naar je website gebracht.

post-image-3
Dat is de theorie, maar hoe pak je dat aan? QueroMedia selecteerde de belangrijkste SEA do’s en don’ts voor het opzetten en beheren van een succesvolle en vooral kosteneffectieve advertentiecampagne.

Een campagne opzetten en organiseren

Om kopers naar je website te brengen die ook echt geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, is het belangrijk om je advertentiecampagne goed te organiseren.

Google AdWords, het pay-per-click platform van de zoekgigant Google is een gebruiksvriendelijk programma dat adverteerders helpt om hun website online in de kijker te zetten. Een AdWords account kan bestaan uit verschillende campagnes en elke campagne kan meerdere advertentiegroepen bevatten. In die advertentiegroepen zitten dan de zoekwoorden waarvoor advertenties verschijnen als ze worden ingetypt in de zoekbalk.
 
Om er voor te zorgen dat de keywords de juiste advertenties oproepen moeten de advertentiegroepen zo specifiek mogelijk zijn. Deel de advertentiegroepen en zoekwoorden dus thematisch op, kies het geografische gebied dat je wilt dekken en geef aan welke taal je doelpubliek spreekt. Zo krijgen zoekers de juiste advertenties te zien.

Zoektermen selecteren

Voor een advertentiecampagne kan worden opstart, moet er eerst goed nagedacht worden over de zoekwoorden. Hoe relevanter en specifieker, hoe minder de concurrentie en hoe lager de kost per klik. Algemene termen slokken het advertentiebudget in een razend tempo op en brengen weinig relevante bezoekers naar de site. Kies dus niet enkel voor algemene zoektermen, maar ook voor specifieke en meervoudige zoektermen. Gebruik daarnaast ook de zoektermopties van Google AdWords: breed, zinsdeel, exact en uitsluiten.

Hoe specifieker de zoektermen die worden gebruikt voor een  zoekopdracht, hoe verder de zoeker zich bevindt in de verkoopstrechter. En hoe waarschijnlijker het dus is dat hij iets koopt. Deze meervoudige zoektermen zijn bovendien goedkoper en genereren minstens evenveel conversies als de enkelvoudige.

Pakkende advertentieteksten

De keuze van de juiste zoektermen alleen zal er niet voor zorgen dat je advertentiecampagne een succes wordt. Advertentieteksten die de aandacht trekken van de surfers en hen aansporen om actie te ondernemen zijn minstens even belangrijk. Saaie, nietszeggende of irrelevante teksten zullen niet of weinig worden aangeklikt en dus geen bezoekers naar je website brengen. Schrijf ook verschillende advertentieteksten per advertentiegroep, Google zal ze afwisselend vertonen en de best presterende aanwijzen. Die wordt vervolgens het vaakst vertoond.

Een handig hulpmiddel om de advertenties aantrekkelijker te maken voor de surfer is het gebruik van dynamische zoekterminvoeging. Zo wordt de zoekterm die de surfer heeft ingegeven in de zoekbalk ingevoegd in de advertentietekst. De aandacht van de surfer wordt getrokken én zo is je advertentie anders dan die van de concurrentie.

Analyseren en optimaliseren

Keywords kosten geld, maar enkel als ze worden aangeklikt. Maar hoe bepaal je de optimale ‘prijs/kwaliteit’ van een klik? De positie en rotatie van de advertenties is gebaseerd op een biedingsysteem. Als je de kost per klik te laag instelt verschijnen de advertenties niet of op een te lage positie. Stel je de prijs te hoog in dan is het dagbudget zo opgesoupeerd.

Money isn’t everything, gelukkig. Google kent ook een kwaliteitsscore toe die de populariteit van de zoektermen en advertenties in beschouwing neemt. Een hoge doorklikratio en succespercentage zullen een positieve invloed hebben op de kost per klik. Zo breng je met een kleiner budget meer bezoekers naar je website.
Back to top button
Close
Close