Sociale media in Europa: Nederlanders meest fervente bloggers

Jaap Favier van Forrester had het bij zijn passage op Interact (bekijk de toespraak hier) al uitvoerig over het belang van ‘social computing’. Gisteren stelde Forrester één en ander nog wat duidelijker met een nieuw rapport over de adoptie van ‘social computing’ door de Europese surfer.

post-image-3
In de begeleidende persaankondiging, noteert Forester dat 60% van de online Europeanen nu op één of andere manier iets met social computing doet. Daaronder verstaat het onderzoeksbureau ondermeer het lezen en schrijven van blogs, het beluisteren van podcasts, het opzetten van RSS feeds, het lezen en schrijven van productbesprekingen en het deelnemen aan social networking sites.

Een vrij bont allegaartje dus: voor veel surfers is het overigens absoluut transparant of ze nu een blog of een website aan het bezoeken zijn. Maar dat neemt niet weg dat social computing duidelijk in de lift zit.

Verder lezen we nog dat Forrester er op wijst dat er grote verschillen zijn in de Europese landen en dat de aanbieders van social computing diensten hun strategieën dus moeten verfijnen per land.

Ook blijkt dat het lezen van zogeheten ‘peer reviews’ (productbesprekingen door andere surfers) met stip op één staat van de meest gebezigde ‘social compuing’ activiteiten: om en bij een derde van de surfers doet het al eens.

Social networking sites blijken vooral aan te slaan in het VK en Zweden.

Om en bij 9 % van de Europese surfers heeft een eigen blog of publiceert zijn eigen webpagina’s. Onze noorderburen zijn daarbij het meest actief in het bloggenre: niet minder dan 15 % van de surfers.

http://www.forrester.com/ER/Press/Release/0,1769,1154,00.html

Back to top button
Close
Close