Beter een JEP én een Comité van Toezicht dan een Federale Raad voor Reclame

Het Belgisch Direct Marketing Verbond (BDMV) toont zich geen voorstander van een Federale Raad voor Reclame, een idee van het Onderzoeksinstituut van de Verbruikersorganisaties, OIVO.

post-image-3
OIVO pleit voor een paritaire reguleringsinstantie op federaal niveau naar aanleiding van de online virale campagne Rentawife.be van DVD Post. Volgens het BDMV voorziet de Belgische wetgeving meer dan voldoende bescherming voor de consument. Bovendien wordt die aangevuld met strenge deontologische regels.

BDMV contra OIVO

Volgens het OIVO werkt zelfregulering in de reclame niet. Dat stelt men naar aanleiding van de online virale campagne Rentawife.be van DVD Post. Dubieuze reclamecampagnes worden door de sector in naam van de creativiteit gebanaliseerd, aldus OIVO. Het onderzoekscentrum wil daarom een regulering van de reclame en een instantie bestaande uit de overheid, de consumentenorganisaties en de reclamesector die naast klachtenbehandelingsinstantie ook als onderzoeks- en ontledingsinstrument voor de reclame kan dienen.

Het BDMV deelt deze mening niet. De Belgische wetgeving voorziet meer dan voldoende bescherming voor de consument, die wordt aangevuld met strenge deontologische regels. Ledenbedrijven die deze regels niet volgen, worden aangepakt door gespecialiseerde klachtenbehandelingsinstanties: voor massareclame is dat de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame, voor gerichte reclame is dat het Comité van Toezicht van het BDMV.
 
Ook niet-leden wordt aangemaand het imago van hun bedrijf en de sector niet te schaden en zich te houden aan de codes.

“De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en het Comité van Toezicht van het BDMV zorgen er eveneens voor dat de overheid zijn energie gericht kan aanwenden tegen reclamecampagnes die door deze instanties als niet-wettelijk aangeduid worden,” zegt Ivan Vandermeersch, directeur van het BDMV. “Dat deze instanties enkel samengesteld zijn uit vakmensen en geen vertegenwoordigers van consumentenorganisatie bevatten, is grotendeels te wijten aan de consumentenorganisaties zelf: de sector wil de klachtenbehandelingsinstanties openstellen voor consumenten, maar deze laatste weigeren tot nog toe in te gaan op de voorstellen die hen gedaan werden.

Opmerkelijk is tenslotte dat het OIVO reclame van NGO’s, consumentenorganisaties en overheid niet wenst te behandelen in hun ‘federale raad voor reclame’. “De vraag stelt zich wie zijn verantwoordelijkheid niet wenst te nemen,” aldus het BDMV.

Patrick Marck, BDMV/BeCommerce (via Inside)

Back to top button
Close
Close