Home/Interview/Ogone: groeien, maar niet tot elke prijs Ogone: groeien, maar niet tot elke prijs In tegenstelling tot de berichten die een groot economisch dagblad in Vlaanderen verspreidde, staat de beursintroductie van de elektronische betaalspecialist Ogone niet in de sterren geschreven. Ook al sluit Peter de Caluwé, Sales Director, dit in de toekomst niet helemaal uit. 2007-06-17Comment Ogone heeft een zakenbank aangezocht die een aantal pistes moet onderzoeken om haar groei via diverse financieringsmogelijkheden te stimuleren. Die dus net zo goed de vorm kunnen aannemen van een banklening of een kapitaalsinjectie door een groep privé-investeerders. En waarbij iedere optie zowel voor- als nadelen heeft. Die aanvoer van vers geld is niet levensnoodzakelijk: “In ons business plan staat nergens dat we morgen niet meer zullen bestaan indien we geen geld vinden”. Sinds 2002 – nochtans een “zwart jaar” voor gans de Internetsector – is Ogone voortdurend winstgevend geweest. En daar is P. de Caluwé best wel trots op. In 2006 realiseerde Ogone een omzet van 7,7 miljoen euro, een groei met 40% in vergelijking met 2005. De winst (een mooie 71% hoger) bedroeg meer dan 2,5 miljoen euro. Bijna 47% van die omzet wordt op Belgische bodem geoogst (dit cijfer is een beetje overtrokken omdat er ook inkomsten van landen zijn verrekend waar Ogone wel al klanten telt, maar nog geen filialen. Het gaat dan vooral om Groot-Brittannië, Italië en Spanje). Nederland is goed voor 36% (waar Ogone marktleider is, net als in België dus), terwijl 14% in Frankrijk wordt omgezet. Daarnaast is Ogone ook aanwezig in Duitsland (2,76%), Zwitserland (via een lokale partner), en sinds begin dit jaar ook in Oostenrijk. Vooraleer aan een andere vestiging te denken, wil Ogone eerst dit nieuwe Oostenrijkse filiaal op het juiste spoor zetten. In totaal werkt Ogone vandaag met zowat 9.000 handelaars die over 25 verschillende landen verdeeld zijn. Core business boven alles Ogone is “allergisch voor iedere vorm van risico”, aldus nog Peter de Caluwé, en “wij willen een correcte en controleerbare groei. Wij gaan niet zomaar hier en daar filialen openen en een pak mensen aanwerven om die dan over drie tot vier jaar weer te moeten ontslaan.” Behalve een geografische groei moet de aanvoer van vers geld Ogone ook helpen om nieuwe diensten te ontwikkelen. Maar P. de Caluwé benadrukt dat zijn bedrijf zich in de eerste plaats wil blijven richten op de core business: het leveren van technische oplossingen voor elektronische verrichtingen tussen een handelaar op afstand (niet alleen e-commerce) en zijn banken. Dankzij deze focus kan een relatief klein bedrijfje (52 voltijdse medewerkers einde 2006) diensten aanbieden met een kwaliteit die zelfs de grootste banken overtuigt. Zelfs in het buitenland, en ook daar mag men terecht trots op zijn. In Nederland bijvoorbeeld meldt de ABN-Amro bank duidelijk aan haar klanten dat ze een systeem gebruikt dat door Ogone werd ontwikkeld. Met het platform van Ogone kunnen handelaars op dit ogenblik al betalingen ontvangen via 33 verschillende manieren. Daartoe behoren ook zuiver lokale initiatieven, zoals de “carte bleue” in Frankrijk, of het zeer recente mobiele betaalsysteem van Tunz in eigen land). Die aanpak sluit ook initiatieven uit zoals PayPal, dat zich onlangs door de Luxemburgse autoriteiten liet erkennen als bancaire instelling. “Wij stellen ons zeer neutraal op tegenover de banken. Ik ben er zeker van dat de meesten het niet op prijs zouden stellen, mochten we ons met hun activiteiten inhouden”. Voordelen heeft die neutraliteit alleszins, want nogal wat klanten worden via de banken aangebracht. Eric Mahieu, Inside Newsletter Schrijf je in voor onze newsletter en check al het nieuws over e-marketing, startups, digital agencies,… Enter your Email address