Digital signage: van beweging tot interactie?

Digitale beeldschermen zullen in de nabije toekomst alomtegenwoordig zijn, op verkooppunten, openbare plaatsen
 Ze zijn nu al een schitterend instrument voor verkooppromotie en informatieverspreiding. Hoewel op een eerder bescheiden formaat, kunnen deze digitale ‘billboards’ dynamische content aan, inclusief video. Hoe groot is de stap naar interactieve toepassingen?

post-image-3

Wat is digital signage of narrowcasting?
 
Wikipedia: De term narrowcasting werd in 1968 door Joseph Licklider, een wetenschapper van het Amerikaanse MIT, voor het eerst gebruikt. Optimaal Digitaal geeft de volgende definitie van narrow-casting: "Het leveren van informatie die is gericht op een bepaald publiek, op een geselecteerde locatie en tijdstip via digitale schermen, veelal op afstand aangestuurd met relevante visuele content." Narrow-casting gaat over schermen die opduiken in (semi)-openbare ruimtes als winkels, cafes, trams en straten. Narrowcasting is een fenomeen dat inmiddels vele namen kent: digital signage, dynamic signage, electronic signage networks, digital in-store merchandising, electronic display networks, flashdisplays, retail television, captive audience networks, out-of-home media networks, digital media networks, electronic billboards, electronic point of communication.
Digital signage is absoluut ‘hot’. Bij tal van retail-ketens, in de krantendistributie, in niche-sectoren zoals apotheken
 lopen pilootprojecten en ook al enkele massale installaties. De digitale schermen bieden op een discrete en stijlvolle wijze marketing-ondersteuning in het verkooppunt. Daarnaast is het ook een prima oplossing voor service desks, om te zorgen voor een beter gestroomlijnde dienstverlening door het verstrekken van doelgrichte en ‘live’ aanpasbare informatie.

Op openbare plaatsen gaat het zelfs om puur entertainment, eventueel in combinatie met informatie en imagoversterking – een ‘wachttijdverzachter’ heet zoiets in Nederland. Dat land heeft trouwens een enorme voorsprong genomen in de uitrol van digital signage, met naar schatting zo’n 29.000 verkochte schermen. Volgens Theo De Meyer, CEO van World of Droids, staan er ook in BelgiĂ« enkele grote projecten op stapel, onder meer in de bankwereld. Dan gaat het al gauw om deals van meer dan 1000 schermen. Bedrijven als Proximus en British American Tobacco hebben tot slot geĂŻnvesteerd in digital signage als een pure tool voor interne communicatie. “De waarde van zo’n project is sterk vergelijkbaar met dat van een intranet – enkel interessant op voorwaarde dat iemand zorgt voor goeie informatie”, besluit Jan Van Bussel, zaakvoerder van Digitopia.

Businessmodel

Digitale content laat toe om een mix te maken van promotionele communicatie, objectieve informatie en kwalitatieve content van derden. Omwille van de grote complexiteit – dit soort oplossing vraagt kennis van video-content, van software, van netwerkbeheer Ă©n fysieke installaties – bieden tal van spelers digital signage aan als een alles-in-Ă©Ă©n-pakket. Soms is dat zelfs in een formule met gratis installatie op basis van een advertentiegedreven regie-model.

Back to top button
Close
Close