Interview met Alain Heureux, Voorzitter IAB Europe en IAB België

Alain Heureux staat na de zomer een jaar aan het hoofd van IAB Europe. Tijd voor een gesprek en een voorlopige balans.

post-image-3

Voor wie het IAB niet kent: wat doet deze organisatie precies?

Alain Heureux: “Deze beroepsvereniging verenigt de actoren van de Internetmarkt in Europa; zij is ontstaan uit de IAB US die in 1996 opgericht was, en zag het licht in 1999, als tegengewicht voor haar Amerikaanse zustervereniging. Al te lang echter heeft deze vereniging een vegetatief leven geleid als informatiecentrum dat lichte steun bood aan de nationale IAB`s. Buiten deze plaatselijke doeleinden werden er tot nu weinig initiatieven genomen. Toen ik in functie trad heb ik besloten om wat beweging te brengen in de zaak en een echte dialoog op te starten met de verschillende nationale afdelingen in Europa. Tot de belangrijkste werkterreinen behoren het meten van publicitaire investeringen en het meten van het publiek. Maar ook om voor Europa "guide lines" uit te werken en normen vast te leggen, aan lobbying te doen, vorming te geven, enz. Eerlijk gezegd was de toegevoegde waarde van het Europese bureau bijna nul toen ik mijn functie als Voorzitter in oktober 2006 aanvatte.”

Uw voorlopige balans?

Meer in dit dossier:
-
Dossier online investeringen in België
Wat zeggen de spelers (Bruno Van Boucq, Jean-Michel Depasse en Sylvie Irzi)?
Ik heb zopas mijn ronde gedaan bij de 13 nationale IAB`s om te trachten te begrijpen waarom de "machine" zo vierkant draait.

Ik heb vastgesteld dat sommige bureaus niets anders zijn dan groepjes lobbyisten die hun diensten op Europees niveau willen slijten. Met als gevolg dat de meeste landen IAB Europe al een hele tijd de rug toegekeerd hebben. Ongetwijfeld omdat er geen duidelijkheid is over de doelstellingen en de missie van de Europese afdeling, maar vooral omdat te veel nationale IAB`s volgens het model van een vzw functioneren. Zij hebben dus niet de middelen en nog minder de ambities om hun missie te vervullen. Dat in tegenstelling tot IAB US, dat een echte oorlogsmachine is van 24 personen, in staat om de link te leggen tussen de grootste koppen uit de internetindustrie, en een weerklank heeft in politieke en economische kringen en bij de adverteerders. Kortom, het is een professioneel verenigingsmodel dat navolging verdient, want het is erin geslaagd om een hele industrie bijeen te brengen. Wij hebben dit recept bij IAB België toegepast, en het genereert vandaag een jaarlijks inkomen van 700.000 euro.

Waar komen die inkomsten vandaan?

Onze leden betalen een jaarlijkse bijdrage waarvan het bedrag van land tot land verschilt (tussen 2.000 en 8.000 euro). Dit geeft recht op deelname aan een aantal activiteiten. Buiten deze bijdrage organiseren wij ook bijkomende te betalen activiteiten die soms ook open staan voor niet-leden.

Back to top button
Close
Close