Dossier online investeringen in België (vervolg): de investeringen nader onderzocht

In deel twee van dit dossier kijken we in detail naar de online bestedingen zoals die vastgesteld werden in de AdEx 2006 en hebben we het over de doelstellingen van het IAB voor ons land.

post-image-3
Voor Stéphanie Radochitzki "komen de resultaten voor 2006 overeen met de verwachtingen van de sector". Geen verrassing dus, behalve ongetwijfeld het groeicijfer dat in het laatste trimester genoteerd werd (+77%).
Tot in 2005 bleef de groei eerder zwak (+38%) in vergelijking met de gedane inspanningen, en de plaats die het internet als medium verdient. In 2006 ziet men de adverteerders wakker worden. De actoren betrokken bij het meten van de cijfers spreken zelfs van het "jaar dat de online marketing van start ging!".

Meer in dit dossier:
-
Dossier online investeringen in België (deel 1)
-
Interview met Alain Heureux, Voorzitter IAB Europe en IAB België
Wat zeggen de spelers (Bruno Van Boucq, Jean-Michel Depasse en Sylvie Irzi)?
Men moet toch vaststellen dat 2006 een testjaar blijft voor de meeste adverteerders. Bewijs daarvan is het belangrijke aantal kleine budgetten (tussen 3.500 en 35.000 euro) gewijd aan internetcampagnes. Maar dat lijkt snel te veranderen. Volgens de laatste indicatoren van CIM halen de adverteerders hun portefeuille gemakkelijker boven. De formule "het internet testen is het adopteren" blijkt op te brengen. "Wie verleden jaar schuchter aan het avontuur begon komt dit jaar terug met beduidend grotere budgetten", bevestigt Stéphanie Radochitzki.

Op het terrein is het de "display" die met het leeuwendeel gaat lopen (79%). Niets abnormaals, vermits bij de meeste campagnes een beroep gedaan wordt op de fameuze banners. Volgen op afstand: de integratie van content (8%), e-mailing (7%) en newsletters (1%). Formaten die vaak in een package verkocht worden. De komst en ontwikkeling van nieuwe "players" zoals "Just for You" zouden in de toekomst het belang van e-mailing kunnen opdrijven.

Ander opmerkelijk element van de IAB studie: de verdeelsleutel van de meest zichtbare sites bij de adverteerders speelt vooral ten gunste van de portaalsites (51%), op afstand gevolgd door de platformen voor nieuws en andere magazines, tv/radio. De uitleg is simpel: de portaalsite trekt de adverteerders aan die hun tanden in het internet willen zetten. "Het is de eerste reflex van zij die er niets van kennen, want de portaalsite biedt de zekerheid van bekendheid van de grote namen, en men kan er een zeer breed doelpubliek bereiken, de gemiddelde surfer, maar met als nadeel een povere selectiviteit", analyseert Stéphanie Radochitzki.

Back to top button
Close
Close