Online reclame in België: wat zeggen de spelers?

Boris Jancen van Inside vroeg aan Jean-Michel Depasse (Mindshare), Bruno Van Boucq (Beweb) en Sylvie Irzi (Microsoft Digital Advertising Solutions) wat zij vinden van de AdEx cijfers van het IAB.

post-image-3
Meer in dit dossier:
-
Dossier online investeringen in België
-
Interview met Alain Heureux, Voorzitter IAB Europe en IAB België
Jean-Michel Depasse (Mindshare):

“De online investeringen voor het jaar 2006 zijn uitstekend! Ik was niet bedacht op zo`n vooruitgang in de mate dat wij niet beschikken over informatie over de "keyword buying" noch over andere formaten zoals de gele gidsen en de directories.

Dit gebrek is simpelweg te wijten aan het feit dat niet alle actoren van de Belgische markt geantwoord hebben op het onderzoek. Het was dus onmogelijk om volledige resultaten te verkrijgen voor België, waar dit bij de andere nationale markten wel het geval was. Maar deze gegevens zullen binnenkort in de Europese studie van het IAB verschijnen. Wat te verkiezen is!

Wij kunnen aldus het internet met de traditionele media vergelijken bij de meting van de MDB pige van het CIM. En dus lijkt het cijfer van 72 miljoen euro investeringen in online marketing voor 2006 me meer coherent om de online investeringen te vergelijken met de offline marketing. Hoe het ook zij: de cijfers van 2006 zullen ertoe bijdragen om de reuzen uit de FMCG over te halen die achterna hinken bij investeringen.”

Bruno Van Boucq (Beweb):
“Met een groei van 64% bij de interactieve investeringen is de Belgische markt een inhaalbeweging aan het maken tegenover haar buurlanden. Volgens de laatste resultaten van CIM versnelt het fenomeen in 2007 nog.

In Duitsland, het V.K. of Frankrijk worden bij de analysebasis van het IAB de "classifieds" en ook de "directories" verwerkt, wat uiteindelijk tot globale "opgeblazen" resultaten leidt. Maar in België is de publicitaire markt anders in die zin dat zij de kleine aankondigingen niet meet. Het heeft dus geen enkele zin om de bedragen te verwerken die in deze formaten geïnvesteerd worden, vermits zij niet vergeleken kunnen worden met de traditionele media.
Het cijfer van 72 miljoen "opblazen" zou dus belachelijk zijn! Vooral omdat heden ten dage de belangrijkste remmen voor de investeringen op het internet weggewerkt zijn bij de adverteerders, de agentschappen en alle actoren van de markt. Wij doen momenteel een inhaalbeweging. Het zou stom zijn om te hard van stapel te willen lopen. De groei is op de afspraak. De grote actoren zoals Unilever en Procter ook, en wat meer is: met duidelijk grotere budgetten dan in 2006!”
Back to top button
Close
Close