Experimenteren, met z'n allen samen! Doen!

Wie had twee jaar geleden al van YouTube gehoord? Ken je vandaag nog iemand die niet van YouTube gehoord heeft? Welk medium groeit er à rato van één miljoen leden per maand? Second Life. En wat volgt er? Wie zal het zeggen.  Hoe schat je de reactie in van consumenten op de lancering van interactieve radio? Hoe schakel je Windows Live Messenger in in je marketing  strategie? En hoe zal interactieve televisie het kijkgedrag van de gemiddelde Belg veranderen?

post-image-3

Televisie kijken doen we niet meer uitsluitend voor de buis, maar vaker dienen ook de pc, of zelfs ipods en mobiele telefoontoestellen als alternatief. Telefoneren doe je vandaag goedkoper via je computer, en e-mails lees je op je GSM. We zitten in het midden van een revolutie, en het einde is nog niet in zicht. Misschien stopt het zelfs nooit meer. Door de razendsnelle ontwikkeling van diverse technologieën lijkt een einde voorlopig ondenkbaar.

In deze schijnbaar chaotische tijden zijn er twee constanten. Alles blijft veranderen, en aan een steeds hoger tempo. Door gemakkelijkere en transparantere communicatie wordt interactiviteit dé standaard. Steeds blijven vernieuwen is dus een belangrijke sleutel om de top te bereiken en daar ook te blijven.

Durf te experimenteren. In een wereld waar je niet meer dan een paar maanden vooruit kan plannen moet je actief op zoek gaan naar nieuwe wegen, nieuwe strategieën en nieuwe visies. Die vind je niet op de platgetreden paden, maar daar waar nog niemand geweest is. Experimenteren houdt natuurlijk risico's in. Maar als we het percentage mislukte experimenten zouden vergelijken met het aantal minutieus geplande lijnextensies en upgrades van bestaande concepten die uiteindelijk een flop werden, dan ben ik ervan overtuigd dat die getallen niet ver uit elkaar liggen.
Dit betekent natuurlijk niet dat je totaal ondoordacht met geld moet gaan gooien, neen, dit is veeleer een pleidooi voor het experiment als investering. Begin klein en maak veel fouten, leer eruit en neem dan snel je volgende stap. Experimenteer ook slim. Gebruik alle beschikbare kennis en intuïtie om uit de vele mogelijkheden diegene te kiezen waarvan je het potentieel spontaan aanvoelt.

En daarmee zijn we aanbeland bij de tweede peiler: Intuïtie. Ik ben altijd al een aanhanger geweest van de idee dat je als mens onbewust een soort intuïtie opbouwt door allerhande ervaringen waar je mee geconfronteerd wordt. Malcolm Gladwell legt dat haarfijn uit in zijn boek "Blink". Net zoals mensen een gevoel ontwikkelen voor wat wel en niet kan werken, op dezelfde manier kan je die intuïtie voor je organisatie voeden. Bouw een netwerk uit met andere organisaties en individuen waardoor het collectief-intuïtief bewustzijn van je organisatie groeit. En van daaruit ga je je experimenten sturen.

Breng mensen met diverse ervaringen samen en laat ze in een open sfeer nadenken over mogelijke pistes. Werk deze uit zodat iedereen ze zonder veel moeite kan begrijpen, en confronteer je netwerk met deze concepten. Gooi ze voor een groep bloggers, bouw ze in Second Life of organiseer een pop-poll. Alle interactieve media kunnen worden ingezet om je experimenten bij te sturen (of af te voeren).

En als je intuïtie je vertelt dat één van je experimenten goed zit, aarzel dan niet om het te lanceren, zelfs al is het verhaal nog niet 100% in orde. Vraag feedback aan je publiek en stuur indien nodig terug bij waar nodig.

Een slimme mix van experimenten en het gebruik van de opportuniteiten van nieuwe communicatie, is wat mij betreft een stap naar antwoorden op de uitdagingen van de snel evoluerende interactieve wereld waarin we leven. Ook deze column is dus een experiment, en dus ik nodig je uit om jouw mening te geven op www.ibert.be.

Bert Van Wassenhove, ONE Agency

Back to top button
Close
Close